In de motorcrossgeschiedenis zijn er rare dingen gebeurd die in de vergetelheid dreigen te raken. Daarom is MXVintage er om het collectief geheugen op te frissen met de waarheid, niks dan de waarheid.
We gaan terug naar de lente van 1973. In het Spaanse Sabadell word de eerste grand-prix 250cc van het jaar gereden. Jim Pomeroy is aangesteld door Bultaco als fabrieksrijder. Hij mag in de aanloop naar de AMA-wedstrijden in de VS enkele GP’s rijden in Europa. De Amerikaan debuteert in het wereldkampioenschap 250cc en scoort meteen hoog met een tweede plaats in de eindstand van de GP van Spanje. Pomeroy was uitzinnig van vreugde met zijn tweede stek op het podium. De Duitser Hans Maisch won die dag de wedstrijd en ging dus met de winnaarstrofee naar huis.
Echter, de dag nadien bleek dat de Spaanse officials zwaar in de fout waren gegaan met de telling van de punten. Wat bleek? In de winter van ’72/’73 wijzigde de F.I.M. het systeem van puntentelling. Voorheen kreeg de winnaar van de reeks één punt, de tweede twee punten, de derde drie punten enz. Vanaf het seizoen 1973 kreeg de winnaar vijftien punten, de tweede twaalf punten, de derde tien punten en zo verder. Om de één of andere reden is deze wijziging niet tot bij de Spaanse motorsportbond geraakt waardoor de overwinning onterecht werd toegekend aan Maico-rijder Hans Maisch. Door de nieuwe telling toe te passen scoorde Pomeroy 23 punten en Maisch 22. In de oude telling zouden ze beide vijf punten gekregen hebben en won Maisch door een betere rondetijd.
Twee dagen later werd de situatie rechtgezet en werd Bultaco-rijder Jim Pomeroy uitgeroepen tot winnaar van de grand-prix van Spanje 250cc. Maar wat gebeurde er met de trofee? Hans Maisch behield de trofee maar een groepje vrienden (onder impuls van broer Ron Pomeroy) trokken jaren later naar de fabrikant van de originele trofee in Barcelona en lieten er een replica van maken. De trofee werd in 2003 op een Classic AHRMA wedstrijd in de VS overhandigd aan Jim.
Jim Pomeroy overleed in 2006 ten gevolge van een ongeval met de auto.
Tekst: Danny Hermans
Foto: avdra.com