Published On: 02/01/2025

Morgen start de 47ste editie van de moeder van alle rally’s: de Dakar Rally. Net als de voorgaande jaren zal de wedstrijd worden gereden in Saudi-Arabia waarbij er gestart wordt in Bisha. Op 17 januari komt de karavaan dan aan in Shubaytah. Het is dus de gelegenheid om eens te kijken hoe het destijds allemaal begon. 

Het avontuur begon in 1977, toen Thierry Sabine op zijn motor verdwaalde in de Libische woestijn tijdens de Rally Abidjan-Nice. In extremis uit het zand gered, keerde hij terug naar Frankrijk, nog steeds in de ban van dit landschap en hij beloofde zichzelf dat hij zijn fascinatie met zoveel mogelijk mensen zou delen.

Hij bedacht een route die in Europa begon, doorging naar Algiers en Agadez om uiteindelijk in Dakar te finishen. De oprichter bedacht een motto voor zijn inspiratie: “Een uitdaging voor degenen die gaan. Een droom voor degenen die achterblijven.” Dankzij zijn grote overtuiging en dat beetje waanzin dat eigen is aan alle grote ideeën, werd het plan al snel werkelijkheid.

Sindsdien heeft de Parijs-Dakar, een uniek evenement dat wordt aangewakkerd door de geest van avontuur, dat openstaat voor alle renners en dat een boodschap van vriendschap tussen alle mensen uitdraagt, nooit nagelaten uit te dagen, te verrassen en te prikkelen. In de loop van bijna dertig jaar heeft het ontelbare sportieve en menselijke verhalen opgeleverd. De rally wordt opgedeeld in drie hoofdstukken: het eerste deel in Noord-Afrika, het tweede in Zuid-Amerika en het recente deel in Saudi-Arabië.

Natuurlijk wordt de rally geteisterd door ongelukken, bijna elke editie wordt gekenmerkt door dodelijke slachtoffers, maar paradoxaal genoeg is dat wat mensen aantrekt en Sabine weet dit heel goed: “Als er geen risico is, heeft het zelfs geen zin om de race te organiseren”. Deze woorden leken later haast profetisch: op 14 januari 1986 stortte de helikopter waarmee Thierry Sabine de race volgde neer en vijf andere mensen kwamen mee om in de crash. Maar de race stopte pas de volgende dag en werd daarna gewoon hervat, zoals Sabine had gewild. Daarna werd zijn as uitgestrooid onder de acaciaboom met de gedraaide stam die alleen groeit in de Niger Ténéré woestijn, vanaf dat moment bekend als de Thierry Sabine boom en sindsdien een ‘bedevaartsoord’.

In 2008 werd het evenement een dag voor de start geschrapt. De rally was gepland op 5 januari en moest gereden worden tussen Lissabon en Dakar over 9273 km. Op 4 januari meldde de organisatie echter dat de wedstrijd werd afgelast ten gevolge van bedreigingen van Al Qaida tegen de Dakar-Rally. Daarna trok organisator ASO naar Zuid-Amerika en bleef daar tot en met 2019.

Stéphane Peterhansel

Vanaf 2020 wordt de rally gehouden in Saudi-Arabië. Bij de start in 1977 was het de Fransman Cyril Neveu die kon zegevieren op een Yamaha XT500. “Mister Dakar” is Stéphane Peterhansel die maar liefst zes keer wist te zegevieren bij de motoren. Hij won nadien ook nog acht keer bij de auto’s en is recordhouder van het aantal zeges. 

KTM is dan weer recordhouder bij de constructeurs met maar liefst 19 zeges. Yamaha won er 9, Honda 8 en dan volgt BMW met 6 overwinningen. Twee keer ging de zege naar een Belg. Dat was Gaston Rahier die in 1984 en 1985 het laken naar zich toe trok op een BMW. De Dakar Rally van 2024 werd gewonnen door Ricky Brabec op een Honda. 

Gaston Rahier

Je kan elke stage van de Dakar 2025 volgen bij onze collega’s van MXMag.be

Alle Dakar-winnaars bij de motoren

  • 1979 Cyril Neveu Yamaha
  • 1980 Cyril Neveu Yamaha
  • 1981 Hubert Auriol BMW
  • 1982 Cyril Neveu Honda
  • 1983 Hubert Auriol BMW
  • 1984 Gaston Rahier BMW
  • 1985 Gaston Rahier BMW
  • 1986 Cyril Neveu Honda
  • 1987 Cyril Neveu Honda
  • 1988 Edi Orioli Honda
  • 1989 Gilles Lalay Honda
  • 1990 Edi Orioli Cagiva
  • 1991 Stéphane Peterhansel Yamaha
  • 1992 Stéphane Peterhansel Yamaha
  • 1993 Stéphane Peterhansel Yamaha
  • 1994 Edi Orioli Cagiva
  • 1995 Stéphane Peterhansel Yamaha
  • 1996 Edi Orioli Yamaha
  • 1997 Stéphane Peterhansel Yamaha
  • 1998 Stéphane Peterhansel Yamaha
  • 1999 Richard Sainct BMW
  • 2000 Richard Sainct BMW
  • 2001 Fabrizio Meoni KTM
  • 2002 Fabrizio Meoni KTM
  • 2003 Richard Sainct KTM
  • 2004 Nani Roma KTM
  • 2005 Cyril Despres KTM
  • 2006 Marc Coma KTM
  • 2007 Cyril Despres KTM
  • 2008 afgelast
  • 2009 Marc Coma KTM
  • 2010 Cyril Despres KTM
  • 2011 Marc Coma KTM
  • 2012 Cyril Despres KTM
  • 2013 Cyril Despres KTM
  • 2014 Marc Coma KTM
  • 2015 Marc Coma KTM
  • 2016 Toby Price KTM
  • 2017 Sam Sunderland KTM
  • 2018 Mattias Walkner KTM
  • 2019 Toby Price KTM
  • 2020 Ricky Brabec Honda
  • 2021 Kevin Benavides Honda
  • 2022 Sam Sunderland GasGas
  • 2023 Kevin Benavides KTM
  • 2024 Ricky Brabec Honda

Tekst: Danny Hermans