Afgelopen week waren de leden van de werkgroep samen om de kalender in een definitieve vorm te gieten. Die kan je raadplegen op deze pagina. Ook kwamen de eerder voorgestelde reglementswijzigingen ter sprake. Er werd rekening gehouden met de reacties van de piloten. De voornaamste wijzigingen sommen we hieronder op.
Vooreerst waren er veel negatieve reacties onder de oldtimerpiloten in verband met de forse prijsstijging van de jaarvergunningen van JMS en VMCF. Deze steeg van 150€ naar 200€ zonder enig overleg met de mensen van BOTC. We zijn bij de mensen van UMC naar uitleg gaan vragen en daar kregen we het antwoord dat de verzekering duurder was geworden. De werkgroep wil benadrukken dat deze prijsstijging buiten hun wil is doorgevoerd en dat ze er geen enkele invloed kan op uitoefenen.
Wat betreft de 50cc categorie is er beslist dat het een “open” categorie wordt met toelating tot jongere motoren met als voorwaarden dat de motoren zijn uitgerust met luchtkoeling, trommelremmen en originele voorvork. De keuze van de achtervering is vrij. Zowel twinshocks, monoshocks als cantilevers zijn toegelaten. Deze competitie zal geen aparte huldiging krijgen na de wedstrijd, er is wel een brevet voorzien in de eindstand van het Belgisch kampioenschap.
De pré 80 125cc categorie blijft de leeftijdsindeling -50/+50 jaar behouden. De Youngsters blijven de mogelijkheid krijgen om aan te zetten in deze klasse. De minimumleeftijd voor de Youngsters is 16 jaar, de maximumleeftijd is 21 jaar. Voor de Youngsters is er een brevet voorzien op het einde van het seizoen. De werkgroep zal in 2019 voor het laatst 175cc cilinders toelaten. Vanaf 2020 zijn deze strikt verboden.
De categorie pré 72 wordt pré 73. De leeftijdscategorieën binnen deze reeks zijn -60/+60 jaar.
De categorie pré 77 wordt pré 78. De leeftijdscategorieën binnen deze reeks zijn -55/+55 jaar. De reeks 4-takt Open zal zoals voorheen samen rijden met de klasse pré 78, er komt echter geen indeling in leeftijd.
De categorie twinshocks krijgt een nieuwe leeftijdsindeling. Deze is vastgesteld op -40/-55/+55 jaar. Er zullen geen Masters meer toegelaten worden bij de twinshocks.
De klasse pré 92 blijft de reeks waarin de pré 92 125cc motoren zullen meerijden. Een meerderheid van de reagerende piloten zag dit als de beste oplossing. De pré 92 reeks zal de enige klasse zijn waar Masterpiloten kunnen deelnemen. De leeftijdscategorie blijft op -50/+50 jaar.
Algemeenheden
- Piloten die een niet-reglementaire crossmotor aanbieden krijgen een verwittiging en mogen deelnemen aan de wedstrijd zonder transponder. Dat betekent dat er geen punten worden gescoord voor het BK. Bied u de machine een tweede keer onreglementair aan dan wordt u niet toegelaten tot de wedstrijd.
- Piloten die zonder rugnummer rijden zullen die reeks geen punten toebedeeld krijgen.
- Gezien de wijzigingen van diverse leeftijdscategorieën zijn er piloten die de kleuren van hun nummerborden moeten wijzigen. U krijgt daar tijd voor tot het begin van het motorcrossseizoen van 2020. In de komende dagen zullen de kleuren met de bijbehorende categorieën hier op de site gepubliceerd worden.
- Alle categorieën zullen toegankelijk zijn voor niet-vergunninghouders (moderne motoren) vanaf de leeftijd van 18 jaar. De enige uitzondering is de klasse 125cc Youngsters, daar is de minimumleeftijd vastgesteld op 16 jaar. Wij publiceren later nog een lijst met de situatie rond de vergunninghouders met moderne motoren.