Published On: 20/04/2022

Bij de start van het seizoen 2022 bleek de klasse 125cc een magere bezetting te hebben. De reeks was de voorbijgaande jaren al niet druk bevolkt maar in Tildonk bleek er zo weinig volk aan de start te staan dat men amper van een volwaardige reeks kon spreken. De BOTC-werkgroep is dan meteen in actie geschoten om deze erg leuke categorie nieuw leven in te blazen.

In samenspraak met de rijders zijn er diverse oplossingen bekeken. Een rondvraag tijdens de oldtimercross in Lummen en een aantal spoedvergaderingen leverde een gezamenlijk idee op dat de werkgroep zal invoeren vanaf de volgende wedstrijd in Sint-Huibrechts-Lille op zaterdag 7 mei.

Vanaf deze wedstrijd zullen in de categorie 125cc jongere motoren worden toegelaten. Deze machines mogen voortaan ook uitgerust zijn met een monoveer aan de achterkant (type Pro Link, Full Floater, Uni-Trak, Monoshock etc), waterkoeling en een schijfrem vooraan. De crossmotoren moeten originele exemplaren zijn (geen ombouw toegelaten) met een maximale vorkpootdikte van 43 mm en een trommelrem aan de achterkant. Upside downvorken worden uiteraard niet toegelaten.

Met deze ingreep heeft de BOTC-werkgroep een oplossing willen gegeven aan de uitgedunde 125cc reeks. Heel wat 125cc machines uit de eerste helft van de jaren ’80 blijven nu ongebruikt op stal staan omdat ze nergens terecht konden. Daar komt dus nu verandering in. 2022 zal worden beschouwd als een testjaar en dus volgt er een evaluatie na de laatste wedstrijd. Als er zich minimum vijf piloten aanbieden met zulke motoren zullen de drie eerste rijders tijdens de Nacht der Kampioenen gehuldigd worden. Een apart dagklassement zal niet worden opgesteld.

Deze jongere motoren zullen worden toegelaten vanaf de eerst komende wedstrijd in Sint-Huibrechts-Lille. Alle nieuwe piloten die wensen deel te nemen met zulk een machine kunnen zich aanmelden bij Jean Poesmans op het nummer 0479 753 604.