Het nieuws komt heet van de naald en wij worden er erg warm van want tijdens de afgelopen maanden was er veel overleg binnen de rangen van de BOTC-werkgroep om een aantal drastische maatregelen te nemen. Dit alles om de toekomst van het BK oldtimercross te verzekeren. De belangrijkste maatregel is de verjonging van de klasse Pré 95 Masters.
Deze klasse is altijd al een populaire categorie geweest en wordt vanaf 2026 opgetrokken tot de zogenaamde klasse Ultra-EVO Pré 2005. De categorie wordt ook een aparte reeks binnen het schema van de BOTC waardoor de klasse Pré 92 nu dus uitsluitend zal bevolkt zijn met rijders zonder een externe vergunning voor moderne motoren. De Pré 92 klasse wordt ook een Open klasse waarbij er geen leeftijdscategorie meer wordt gehanteerd voor de rijders. Aan de rijders met een Pré 85 motor (met trommelrem achteraan) zal de mogelijkheid geboden worden om deel te nemen aan deze reeks Pré 92. Vanaf vijf rijders in de categorie Pré 85 Open kan er op het einde van het jaar een klassement worden opgemaakt.
Ultra-EVO Pré 2005
Aan deze beslissing is veel denkwerk voorafgaan en is dus goed doorbouwd met een visie voor de toekomst. De BOTC begrijpt dat er veel motorcrossers zijn die in het bezit zijn van zulke machines en nu buiten de boot vallen. Ook worden ze al een tijdje toegestaan tijdens grote wedstrijden zoals in Farleigh Castle en Foxhill. Deze motoren zijn intussen meer dan 20 jaar oud en hebben het volste recht om opgenomen te worden in de BOTC-races. Er wordt veel verwacht van deze reeks en de beslissing is dus nu al genomen zodat iedereen de tijd krijgt om motoren te prepareren voor het seizoen 2026. Ook de BOTC-werkgroep en de federaties krijgen zo de tijd om alles klaar te stomen voor toch wel een nieuw tijdperk in deze competitie die zijn 22ste jaargang ingaat.
Wat mag er allemaal in de klasse Ultra-EVO Pré 2005?
De werkgroep kiest duidelijk voor een erg toegankelijke reeks wat betreft de regels. De motoren die toegelaten zijn werden gebouwd tussen 1 januari 1992 en 31 december 2004. Zowel viertakten als tweetakten worden toegelaten om zodoende een identieke kopie te creëren van het tijdvak net voor en na de eeuwwisseling. Als klap op de vuurpijl zal de dikte van de vorkpoten vrij gekozen mogen worden. Deze zullen onder geen enkel beding aan een controle onderworpen worden.
Deze klasse zal voor elke bezitter van deze motoren toegankelijk zijn en zal dus ook de reeks zijn waarin de Inters en Nationalen van de moderne reeksen hun plekje krijgen. De Ultra-EVO Pré 2005 wordt een open categorie zonder indeling van leeftijd van de rijders en toegankelijk vanaf 18 jaar.
De BOTC blijft vijf reeksen behouden maar ……
Net als voorheen zal de BOTC-competitie bestaan uit vijf reeksen. Daarom werd er ook besloten om de 125cc klasse (lucht- en watergekoeld) in 2026 samen te voegen met de Twinshocks. Daar waar het kan tijdens de VMCF-wedstrijden zal de mogelijkheid bekeken worden om de 125cc klasse als zesde reeks te laten rijden.
Zo ziet een wedstrijdschema in 2026 eruit
- Pré 65 en Pré 74 Open
- Pré 78 en Viertakt Open
- Twinshocks + 125cc AC en LC
- Pré 85 Open + Pré 92 Open
- Ultra-EVO Pré 2005 Open