Op zaterdag 3 juli start eindelijk het geweld met de oude motoren in ons land. Na een erg lange onderbreking veroorzaakt door de wereldwijde coronacrisis kunnen de vintagecrossers zich weer uitleven. De competitie start in Genk maar voor het zover is schenken we nog even aandacht aan enkele belangrijke punten.
De werkgroep heeft eerder beslist om dit jaar geen BK te organiseren door de onzekerheden rond de coronacrisis en het aantal wedstrijden dat kan worden georganiseerd. Daarom zal er in 2021 uitzonderlijk een “BOTC Cup 2021” in het leven worden geroepen. Ten opzichte van het BK is er één wijziging: er zijn geen vier schrapresultaten waardoor alle gereden reeksen in aanmerking komen voor de BOTC Cup 2021.
Eind 2019 werden er een aantal beslissingen genomen door de BOTC-werkgroep die niet konden worden uitgevoerd omdat er vorig jaar geen competitie was. Dat betekent dat we jullie geheugen even moeten opfrissen wat betreft deze aanpassingen.
- De 125cc klasse zal met een maximale cilinderinhoud rijden van 125cc. Bij een inbreuk op deze regel wordt de piloot verplicht ingedeeld bij de Twinshocks. Iedereen die deelneemt in de 125c klasse is bij aanvang van het seizoen verplicht een nieuw motorpaspoort af te geven aan de leden van de technische commissie.
- De categorie 4-takt Open is verplicht om met vorkpoten te rijden met een maximale diameter van 38 mm. Bij een inbreuk wordt de piloot ingedeeld bij de Twinshocks tot de motor weer voldoet aan de regel.
- De 50cc motoren en de Youngsters krijgen geen apart klassement.
- De klasse Pré 65 krijgt een apart dagklassement en worden na de wedstrijd gehuldigd.
- Elke motor wordt verplicht uitgerust met een stroomonderbreker of zogenaamde “kill switch”.
Verder wordt er met aandrang de nodige aandacht gevraagd voor het geluid dat de motoren produceren. Vanuit de F.I.M. komt er het initiatief om een drastische verlaging van de maximale geluidsdruk voor crossmotoren in te voeren. Het is diezelfde geluidsdruk die onze favoriete sport langzaamaan kapot maakt. De F.I.M. zal met stappen een verlaging van de maximaal gemeten dB’s doorvoeren. Daar gaan enkele jaren overheen maar niks houdt jullie tegen om eerder te reageren. Dat het geluid van een oldtimercrosser moeilijker te reduceren valt is geweten maar u kan altijd aandacht schenken om het seizoen aan te vatten met een vers gevulde demper of deze laten aanpassen om voldoende demping te creëren.
Momenteel zit de limiet (in de MXGP) op 114 dB en het streefdoel van de F.I.M. is om op termijn aan 95 dB te geraken. En dat moet voor elke motorcrosser een doel op zich zijn om zo de motorsport een toekomst te geven. De situatie die vorig jaar ontstond in Olmen heeft ons nog eens met de neus op de harde feiten gedrukt. Elke piloot moet beseffen dat geluidscontroles steeds meer deel uit gaan maken van de motorcross, daarom vragen wij aan jullie allemaal om hier uw schouders onder te zetten. De BOTC-werkgroep, het bestuur van de federaties van VLM en VMCF wensen alle oldtimercrossers en hun aanhang een sportief en succesrijk seizoen toe.
Foto’s: Carolien Kenis, Gino Maes en archief MXVintage