Published On: 31/03/2025

De BOTC-werkgroep heeft, bij wijze van test, enkele wijzigingen doorgevoerd zodat nog meer motoren kunnen deelnemen aan de wedstrijden. Het zijn de reeksen Pré 74, de twinshocks en Pré 92 die lichtjes worden uitgebreid en dit om op deze manier meer piloten te kunnen toelaten tot de reeksen. 

Pré 74

Afgelopen winter werd de categorie al aangepast van Pré 73 naar Pré 74. De motoren die deelnemen moeten dus gebouwd zijn voor 1974. Naast de reguliere machines uit deze categorie (Pré 65 en Pré 74) zijn nu ook, bij wijze van een test, de 50cc Pré 74 en 125cc Pré 74 toegelaten. De beste piloot van deze laatste twee types van motoren ontvangt na het seizoen een certificaat.

Voor de test van de 50cc categorie gaat het om de 50cc types van voor 1974 zoals Flandria, Kreidler, Gebben, Royal-Nord etc. De maximale diameter van de voorvork is 35 mm. De motoren zijn uiteraard luchtgekoeld, hebben een traditionele voorvork, de achterste schokdempers staan gemonteerd volgens de regels. Een cantilever systeem is toegestaan indien het dezelfde veerweg heeft als twee traditionele schokdempers. De piloot dient ouder te zijn dan 30 jaar. De beste piloot ontvangt op het einde van het seizoen een certificaat.

De test met 125cc Pré 74 is er voor het type machine zoals Honda Elsinore, Yamaha MX, Suzuki TM, Kawasaki KX, Husqvarna CR, Zundapp MC, Hercules met Sachs motor, Ancillotti Scarab MC, Montesa Capra MX, Bultaco Lobito, Ossa Phantom, Gori MX etc. Voor de positie van de achterste schokbrekers gelden dezelfde regels als die voorzien zijn voor de categorie Pré74. De diameter van de voorvork bedraagt maximaal 35mm. De slag van de vering is maximaal 12 cm. De cilinderinhoud mag maximaal 125cc meten. De beste piloot ontvangt op het einde van het seizoen een certificaat.

Pré 78 + 4 Takt Open

Geen wijzigingen

125cc lucht- en watergekoeld

Geen wijzigingen

Twinshocks

De categorie Twinshocks blijft ingedeeld in twee leeftijdscategorieën: -50 jaar en +50 jaar. Bij wijze van test zullen ook luchtgekoelde machines met een monovering toegelaten worden. De motoren die mogen meerijden beschikken over twee trommelremmen, een voorvork met een maximale diameter van 43 mm. Voorbeelden hiervan zijn de Honda CR450 van 1981, de CR480 van 1982 en 1983.

Ook Suzuki, Kawasaki, Yamaha, Maico en KTM hebben modellen die in dit reglement passen. De beste piloot in deze categorie ontvangt na het seizoen een certificaat.

Pré 92/Pré 95 Masters

Bij wijze van test wordt de categorie Pré 92 uitgebreid met drie types van motoren:

  • Luchtgekoelde machines met monovering, een trommelrem aan de achterkant, een remschijf aan de voorkant. De vorkdiameter bedraagt maximaal 45 mm.
  • Watergekoelde machines met waterkoeling, monovering en twee trommelremmen. De vorkdiameter bedraagt maximaal 45 mm.
  • Watergekoelde machines met monovering, een trommelrem aan de achterkant en een remschijf aan de voorkant. De vorkdiameter bedraagt maximaal 45 mm.

De beste piloot van deze categorie ontvangt een certificaat na het seizoen.

Meer inlichtingen nodig over deze regels? Spreek de leden van de BOTC-werkgroep aan op de derde oldtimertraining nu donderdag in Genk.