X
    Categories: nieuws

BOTC: De reglements-wijzigingen voor het jaar 2023

In december was er de laatste meeting van de BOTC-werkgroep om één en ander in goede banen te leiden voor 2023. Behoudens een nieuwe kalender met 18 wedstrijden zijn er ook een aantal kleine wijzigingen doorgevoerd.

Voorafgaand aan deze vergadering waren er constructieve gesprekken met de VMCF, de VLM en Motorsport Vlaanderen. Om maar te zeggen dat er hier in Vlaanderen wordt gesproken in het algemeen belang van de sport waarbij ook de andere partijen gehoord worden. Dat is alvast een fijne vaststelling en hoopgevend voor de toekomst van de motorcross.

De reglementen voor het BK oldtimercross zijn slechts lichtjes gewijzigd. Enerzijds komen we zo tegemoet aan de verzuchtingen van de rijders, hun veiligheid en geven we vers bloed aan de competitie. We beseffen dat voor iedereen koken niet kan, de beslissingen zijn echter genomen in het algemeen belang van de sport en om de oldtimercross als competitie gezond te houden.

Geluid

De motorcross is er erg aan toe in Vlaanderen en bij uitbreiding Wallonië. De enige reden hiervoor is het geluid dat de sport produceert. In de jaren ’70 waren er in Vlaanderen talrijke circuits, daar schieten alleen nog Lommel, Genk en Lille van over. In Lommel is er momenteel weer protest opgedoken door één iemand die zal proberen om het circuit lam te leggen.

 

 

We kunnen het niet duidelijker stellen: Zorg dat je het seizoen aanvat met een gevulde demper. We stelden tijdens het seizoen ernstige inbreuken vast waarbij zelfs geen decibelmeter nodig was. Deze rijders zullen in 2023 worden aangesproken op hun verpletterende verantwoordelijkheid.

125cc Open AC en LC

De grootste wijziging zal doorgevoerd worden in de categorie 125cc. Voortaan zullen ook jongere motoren toegelaten om deze reeks nieuw leven in te blazen. De klasse 125cc was altijd al een categorie met motoren uitgerust met trommelremmen, luchtkoeling en twinshockvering.

Nu wordt deze reeks uitgebreid met jongere motoren die uitgerust zijn met waterkoeling, monovering, een schijfrem vooraan, een trommelrem achteraan en vorkpoten met een maximum diameter van 43 mm.

 

 

Om de controles te vergemakkelijken is het ook voor de luchtgekoelde exemplaren toegelaten om vorkpoten te gebruiken met een maximale dikte van 43 mm. De motoren dienen in originele uitvoering te worden aangeboden. Ombouw is dus verboden.

  • vering achteraan uitgerust met een monoveer type Pro Link, Full Floater, Uni-Trak, Monoshock etc.
  • watergekoelde motor.
  • schijfrem vooraan.
  • trommelrem achteraan.
  • de crossmotor dient een originele machine te zijn, geen zelfbouw.
  • vorkpootdikte maximaal 43 mm, upside down is verboden.

Er zal streng worden gecontroleerd op ombouw, er is geen schijn van kans dat deze machines worden toegelaten. De 125cc klasse krijgen voortaan dus een andere indeling. De leeftijdsindeling -50/+50 komt te vervallen en zijn nu dus Open voor alle leeftijden vanaf 16 jaar.

De twee categorieën zijn voortaan 125cc Open AC (luchtgekoeld) en 125cc Open LC (watergekoeld). De kleuren van de nummerborden zijn momenteel nog vrij maar zullen toegewezen worden in de loop van 2023. Deze kleuren zijn dan verplicht toe te passen bij aanvang van het seizoen 2024.

Pré 95 Masters

Na vele verzuchtingen van zowel rijders als mecaniciens is er besloten om de toegelaten dikte van de vorkpoten op te trekken van 45 naar 46 mm en dit exclusief voor de klasse Pré 95 Masters. Let wel: in de categorie Pré 92 blijft de maximale vorkdikte op 45 mm.

 

 

4T Open

Enkele jaren geleden werd de maximale dikte van de vorkpoten op 38 mm gezet. We kregen nadien meldingen binnen van de rijders dat de poten verbogen onder het gewicht van de machines die in viertaktuitvoering toch wat zwaarder zijn. Slecht werkende en blokkerende voorvorken zijn nefast voor de veiligheid en daarom besloot de werkgroep om de maximale dikte van de vorkpoten op te trekken naar 43 mm.

De 66% regel

Heel af en toe ontstaan er discussies over het al dan niet toekennen van punten wanneer een rijder krijgt af te rekenen met pech. Om dit definitief uit ter sluiten heeft de werkgroep er voor gekozen om punten toe te kennen aan de rijders die 66 procent van de wedstrijd hebben afgelegd en zijn afgevlagd aan de finish.

Pré 73

Deze klasse blijft voorbehouden voor Pré 73 motoren maar voortaan zijn de volgende motoren van Japanse, Spaanse en Italiaanse makelij toegelaten: Suzuki TM250 en 400, Honda Elsinore 250 met grijze tank, Kawasaki KX, Montesa VR250, Bultaco Pursang MK6 en MK7, Ossa Phantom 250, en Yamaha MX250 en 360.

Kill switch

De schakelknop om de machine stil te leggen moet werken. Dit staat al jaren in de regels maar wordt niet altijd toegepast. De kill switch heeft een invloed op de verzekering bij een ongeval en daarom zal deze voortaan steekproefsgewijs worden getest.

 

 

Kampioenentrui 2022

De dertien Belgische kampioenen kregen dit jaar een trui uitgereikt tijdens het kampioenenbal in oktober. De truien werden ontworpen in een nieuw design zodat ze meer geschikt zijn om te dragen tijdens de competitie. De rijders hoeven eenvoudig weg een rugnummer laten aan te brengen om de shirts te kunnen dragen tijdens de wedstrijden. Alhoewel de werkgroep het niet wil verplichten is het advies om ze te dragen op minstens één reeks van een wedstrijd.

 

 

Het motorpaspoort

Iedereen die een nieuwe motor aanbiedt of wijzigingen aanbracht aan zijn machine moet een motorpaspoort invullen. Deze regel wordt constant met de voeten getreden en daarom vragen we met aandrang om uw motorpaspoort in orde te brengen en aan de leden van de technische commissie te overhandigen.

Het document niet overhandigen aan de leden van de VLM of de VMCF, alleen de leden van de BOTC-werkgroep zijn bevoegd. Je kan het motorpaspoort hier downloaden. Vul het in het stuur het naar botc@outlook.be.

Foto: Ludo Vanwiddingen, Tim Van echelpoel en Carolien Kenis

admin: