Published On: 01/02/2025

Het nieuwe cross seizoen komt stilaan dichterbij en dan is het gebruikelijk dat de BOTC-werkgroep informatie verstrekt over de nieuwigheden en aandachtspunten voor dit nieuwe seizoen.

Nieuwigheden voor 2025:

Pré74 Open

De categorie Pré73 wordt nu officieel de categorie Pré74 Open. Dit wil zeggen dat motoren gemaakt voor eind 1973 zijn toegelaten en dat de indeling in ouderdomsklasse (+60j en -60j) wegvalt.

De nummerplaatkleuren mogen behouden blijven voor de piloten die reeds in deze categorieën rijden.
Voor de nieuwe piloten / motoren worden de volgende nummerplaatkleuren vooropgesteld:
Pré65 Open: achtergrond zwart en cijfers wit
Pré74 Open: achtergrond geel en cijfers zwart

Noteer voor zowel de Pré65 alsook de Pré74 de vereisten voor de vering. De achtervering dient geplaatst zoals op de originele motoren uit die tijd.

Toevoeging 125cc aan categorie Pré74

Voor 2025 worden ook 125cc motoren, gebouwd voor eind 1973, uitgenodigd deel te nemen aan de wedstrijden in de categorie Pré74. Dit is geen afzonderlijke categorie maar deel van de categorie Pré74. Wel wordt de piloot 125cc Pré74 die tijdens het seizoen 2025 de meeste punten vergaarde, extra beloond met een BOTC brevet tijdens de kampioenenviering.
Voor deze motoren gelden uiteraard dezelfde vering specificaties als de categorie Pré74 Open.

Nummerplaatkleuren: zoals de categorie Pré74.


Nieuwe TEST categorie: oude mono shock motoren.

Voor het seizoen 2025 wordt er een nieuwe test categorie gestart met volgende eigenschappen:

Naam: Old Mono Open
Originele moto’s, maximaal 500cc
Luchtgekoelde motor met voor en achter Trommel remmen
Vork diameter 43mm, geen Upside Down

Het is een test categorie wat wil zeggen dat er geen kampioenschapspunten worden toegekend voor 2025. Wel wordt de piloot Old Mono Open die tijdens het seizoen 2025 de beste uitslagen behaalde, tijdens de kampioenenviering, beloond met een BOTC brevet.

Deze reeks zal samen rijden met de Twinshock reeks. Zij worden NIET opgenomen in het dag klassement.

Nummerplaatkleuren: achtergrond wit, cijfers zwart.


Aandachtspunten 2025

Geluid

Aan alle piloten wordt met aandrang gevraagd om ervoor te zorgen dat hun motor zo weinig mogelijk lawaai produceert. Er worden hoe langer hoe meer circuits gesloten en het lawaai wordt dikwijls als doorslaggevend argument gebruikt.

Om het geluid te minimaliseren dient er uiteraard een goed werkende en goed onderhouden demper te worden voorzien maar ook wordt aandacht gevraagd om alle losse / bewegende elementen zo goed als mogelijk af te dempen. Dit kan eenvoudig door op die plaatsen waar trillingen ontstaan eenvoudige rubbers te gebruiken.

Het geluid zal regelmatig worden gemeten door de bonden volgens de normen door hen opgelegd en elke motor die te veel lawaai maakt zal door de koersdirecteur worden uitgesloten van deelname.

Aankomst en de “Meet”

Alhoewel dit zelden een punt van discussie is willen we toch nog eens benadrukken dat enkel de uitslagen zoals opgemeten door het transponder system (MyLaps) geldig zijn. De “officiële meet” is dus daar waar de transponder meetdraden liggen. De wit zwart geblokte vlag dient niet als meet en dient enkel om aan te duiden dat de reeks ten einde is (afgevlagd).

Foto: Danny Hermans
Tekst: BOTC-werkgroep