De populaire categorie Oldtimercross is en blijft een succes en daarom denkt de BOTC-werkgroep aan de toekomst. Het Belgisch kampioenschap oldtimercross is de referentie in Europa en daarom werd er een eerste vergadering gehouden met het oog op de toekomst.
Midden in het competitieseizoen vergaderen heeft zo zijn voordelen. Zo weten de piloten tijdig welke ingrepen er nodig zijn voor het nieuwe seizoen. Zo werden ook enkele beslissingen bevestigd die al eerder werden aangekondigd. Het maakt dat iedereen tijdig ingelicht wordt over de stand van zaken en elk misverstand uit de wereld wordt geholpen. Wij sommen de beslissingen hieronder netjes voor u op.
Old 125cc
- Zoals eerder aangekondigd zal de categorie Old 125cc volgend jaar niet meer met cilinders kunnen deelnemen die een grotere capaciteit hebben dan 125cc. Met andere woorden: de gekende 175cc cilinders zijn dan verboden. Bij een vastgestelde inbreuk op deze regel zal de piloot alle punten verliezen die hij eerder scoorde in het Belgisch kampioenschap. Hij wordt ook verplicht om over te gaan naar de categorie Twinshocks en kan in datzelfde jaar niet meer terug naar de 125cc klasse. Klachten die worden neergelegd tegen een vermoedelijke inbreuk zullen vooraf gegaan worden door een betaling van 100€ aan de werkgroep. De geviseerde piloot zal verplicht worden tot het openen van het motorblok ter controle van de cilinderinhoud. Is de klacht onterecht dan wordt het bedrag niet terugbetaald. Indien de geviseerde piloot voor demontage van het motorblok toegeeft dat hij een inbreuk pleegt op dit reglement mag verder deelnemen in de 125cc klasse na het aanbieden van een reglementaire motor met maximum 125cc cilinderinhoud. Alle piloten die vanaf 2020 deelnemen aan de Old 125cc klasse worden verplicht een nieuw motorpaspoort in te vullen en af te geven aan één van de leden van de werkgroep.
4 takt Open
- Vanaf 2020 mag de diameter van de voorvork in de categorie 4 takt Open niet meer dan 38mm bedragen. Indien de vorkdiameter groter is dan wordt u verplicht om deel te nemen in de categorie Twinshocks. Het spreekt voor zich dat u in dat geval dient te voldoen aan de reglementen voor twinshockmotoren.
Pré 92
- Om enige verwarring uit te sluiten en de op niets gebaseerde geruchten de kop in te drukken: De categorie Pré 92 blijft in 2020 wat ze is. Dat betekent dat de motoren die worden aangeboden gebouwd werden voor 31 december 1991! De jongste motoren die toegelaten zijn dus van het model 1991.
Motorpaspoort
- Het motorpaspoort blijft een heikel punt op onze wedstrijden. Al te vaak wordt er onwetend of onverschillig op gereageerd en worden motoren aangeboden die nog nooit werden gekoppeld aan een motorpaspoort. Iedereen die een nieuwe of gewijzigde motor aanbiedt op onze wedstrijden dient voorafgaand aan de eerste wedstrijd een motorpaspoort in te dienen. Het motorpaspoort kan je downloaden op de BOTC-pagina van deze website of door op deze link te drukken. Uw motorpaspoort dient uiterlijk twee weken voor de eerste wedstrijd in het bezit te zijn van de werkgroep. Indien de wedstrijd wordt aangevat zonder motorpaspoort krijgt de desbetreffende piloot een verwittiging zodat hij zich in orde kan stellen. Indien de motor opnieuw wordt aangeboden zonder paspoort zullen er geen punten worden verdiend voor het Belgisch kampioenschap tot de piloot zich in regel heeft gesteld.
Stroomonderbreker
- Elke motor die in 2020 deel neemt aan de BOTC-wedstrijden dient uitgerust te zijn met een stroomonderbreker, ook wel kill-button genoemd. De knop dient op het stuur gemonteerd te staan aan de linkerzijde en is er om in noodgevallen (gashendel blijft hangen) de motor te kunnen stilleggen.
De prijsuitreiking
- Al te vaak stellen we vast dat er piloten zijn die hun bekers niet komen afhalen tijdens de prijsuitreiking. Toon respect voor de organisatie van onze wedstrijden en stuur iemand om je beker in ontvangst te nemen indien je belet bent. Ook de fotografen zijn blij als het podium netjes bezet is.
De kampioenenviering
- Ook dit jaar zullen alle winnaars van het Belgisch kampioenschap Oldtimercross en Eddy’s Oldtimer Trophy uitbundig gevierd worden. Dit feest gaat door op zaterdag 19 oktober 2019 in zaal Volksontwikkeling te Tongeren. En net als vorig jaar (Stefan Everts) zal er ook weer een special guest worden uitgenodigd om de huldiging te ondersteunen.
Uiteraard komt de werkgroep weer samen na de reguliere competitie van 2019. Dan zal het BOTC-reglement bekeken worden en eventueel kleine aanpassingen ondergaan. Ook zal de nieuwe kalender van het seizoen 2020 worden besproken.