Zoals al eerder gemeld werd zal volgend jaar een reglementswijziging aangebracht worden die van toepassing is op de 125cc categorie. Vanaf de eerste wedstrijd in 2023 zullen deze jongere motoren officieel worden toegelaten en krijgen ze een apart klassement indien er voldoende rijders zijn die zich aanbieden.
Om één en ander te stroomlijnen willen we de rijders die interesse tonen om zich kenbaar te maken. Enerzijds helpen we de nieuwe rijders met gericht advies over de toegelaten motoren en hebben we een zicht op het aantal rijders dat de klasse 125cc gaat vervoegen. Daarom vragen we vriendelijk om een mailtje te sturen naar botc@outlook.be. Dat is meteen ook het nieuwe en officiële e-mailadres van de BOTC-werkgroep.
We herhalen graag de nieuwe regels rond deze categorie. Belangrijk om te weten is dat de 125cc categorie met luchtgekoelde motoren gewoon blijft bestaan. De klasse 125cc was altijd al een categorie met motoren uitgerust met trommelremmen, luchtkoeling en twinshockvering. Nu wordt deze reeks uitgebreid met jongere motoren die uitgerust zijn met waterkoeling, monovering, een een schijfrem vooraan, een trommelrem achteraan en vorkpoten met een maximum diameter van 43 mm.
Om de controles te vergemakkelijken is het ook voor de luchtgekoelde exemplaren toegelaten om vorkpoten te gebruiken met een maximale dikte van 43 mm. De motoren dienen in originele uitvoering te worden aangeboden. Motoren die thuis horen in de categorie Pré 92 (met schijfrem achteraan) zijn dus niet toegelaten, ook niet degene die zijn omgebouwd naar een trommelrem achteraan.
- vering achteraan uitgerust met een monoveer type Pro Link, Full Floater, Uni-Trak, Monoshock etc.
- watergekoelde motor.
- schijfrem vooraan.
- trommelrem achteraan.
- de crossmotor dient een originele machine te zijn, geen zelfbouw.
- vorkpootdikte maximaal 43 mm, upside down is verboden.
Begin volgend jaar zullen deze machines dus punten kunnen verzamelen voor het BK oldtimercross en worden ze apart geklasseerd. Deze nieuwe categorie kan pas een apart klassement hebben indien er minimum vijf motoren zullen deelnemen aan de competitie. Er zal geen leeftijdsindeling zijn zoals in de luchtgekoelde 125cc klasse. Indien jullie een motor willen aanschaffen kan je altijd vooraf informeren bij de leden van de werkgroep voor advies.