De vraag naar medewerkers die inhoud toevoegen aan deze site kreeg een positief antwoord uit een onverwachte hoek. Mijn eigenste collega Carolien Kenis doet een poging als motorcrossleek om vanuit haar “point of view” artikels te schrijven voor mxvintage.be. Wij vinden het alvast een verdienstelijke poging en moedigen haar aan om verder te doen.
Er werd mij al een paar keer gevraagd om een artikel te schrijven voor MX Vintage. Wat weet ik over motorcross? Eigenlijk weinig en toch is mijn interesse voor 2-wielers groot genoeg om iets, als buitenstaander, uit mijn mouw te schudden. Over mouw gesproken, wat weten wij over beschermkledij? Denk bitter weinig, we weten dat het verplicht is en het oog wil ook wat, hoe meer kleur in je kledij, hoe beter je opvalt. Is hier een bepaalde mode in? Waar let je op, waarom wil je opvallen?
STANDAARD SHIRT
Een duurzame vochtregulerende stof (coolmax). Hierdoor zijn de shirts bestand tegen extreme omstandigheden. Tevens zorgt een solide afwerking ervoor dat de shirts gewassen kunnen worden zonder de kleurintensiteit te verliezen. Ook wel belangrijk dat je de kledij kan wassen, niet? Of je moet opteren dat de shirt omkeerbaar is en dat je ze minstens 2 keer kan dragen.
AERO SHIRT
De gepersonaliseerde aero shirt is vervaardigd uit een gaatjes stof. Door de
DIRT SHIRT De dirt shirt is speciaal ontworpen voor natte en modderige omstandigheden. Ik denk bij modderige omstandigheden, zelfs je shirt niet kan redden. Deze stof is zowel water- als winddicht, dus ideaal bij regen en koude weersomstandigheden. In België alvast een must! Deze is speciaal ontworpen voor het druilerige Belgenweer.
Dan hebben we de broeken, best kies je iets wat samengaat met je shirt, je moet opvallen, maar we willen dit beperken en daarom kies je best een idem dito broek. Nog een tip, begin niet in het wilde weg iets te kopen, het is niet omdat je het mooi vindt dat het ook praktisch is. Kledij moet goed zitten, in welke positie ook. Eigenlijk zou het niet slecht zijn, dat elke winkel beschikt over een crossparcours of try-out cabine, waar je naar hartenlust je kledij kan uittesten, maar dat bestaat niet zeker. Op de kermis het je zulke attracties, misschien een idee om dit in elke winkel aan te bieden, kiezen van je kledij zou zoveel easier zijn. Verder over de broeken, kan je ook opteren of je extern of intern bescherming wil, meestal is dit reeds in de broek vervaardigd, maar sommigen vinden dit niet altijd comfortabel dus het kan ook in twee delen.
De botjes, daar is het ook belangrijk om een goede bescherming te hebben en ze moeten goed zitten, dus liefst geen knellende boots, want je kan niet halverwege stoppen om effe van botjes te wisselen, niet zoals bij F1-piloten die de pitstop inrijden om hun banden te wisselen. Nee, daar heb je geen tijd voor, het moet van de eerste keer goed zijn. Crosslaarzen moeten ook goed sluiten aan de bovenzijde, anders heb je geheid een laars vol met aarde op het einde van een reeks. Indien van goede kwaliteit kan je deze wel meenemen naar huis als potgrond voor je geraniums.
Tekst: Carolien Kenis