Leidraad voor nieuwkomers en hun vergunningsaanvraag 2017.
Het Belgisch kampioenschap oldtimercross BOTC bestaat al meer dan tien jaar en is intussen tot ver buiten de landsgrenzen bekend. De competitie is één van de grootste in Europa en daar mogen we best fier op zijn. Via de site kregen we de afgelopen weken heel wat vragen binnen over hoe nieuwkomers een vergunning moeten aanvragen. Ondanks dat dit niet zo moeilijk is gaan we toch even de werkwijze uitleggen. Dit doen we deze keer in vier talen omdat de aanvragen veelal van anderstaligen kwamen. Vandaag vind je hier de Nederlandstalige tekst.De drie andere talen (Frans, Engels en Duits) komen binnen enkele dagen op de site.
Stap 1: Download een vergunnings aanvraag op de site van VMCF of JMS. Het BOTC-motorcrosskampioenschap voor vintage crossmotoren leeft in de gratie van deze twee motorsportbonden. VMCF en JMS zorgen voor het ter beschikking stellen van de circuits en accommodatie voor mooie en goed georganiseerde wedstrijden. Op hun websites kan je een document downloaden en afdrukken specifiek voor de oldtimercompetitie. Het maakt niet uit voor welke federatie je kiest, beiden leveren een geldige vergunning af om te kunnen deelnemen aan het Belgisch kampioenschap oldtimercross. Voor je het document invult en terug zend naar de desbetreffende federatie dien je een startnummer aan te vragen bij ons lid van de werkgroep Eddy Wijnants door te mailen naar: eddy.wijnants1@telenet.be
Dat startnummer heb je nodig om in te vullen op dit document. Het document van de federatie VMCF kan je hier downloaden en dat van JMS kan je hier downloaden.
Stap 2: Ga naar de dokter. Bij een vergunningsaanvraag hoort ook een medisch attest. Dat dient ingevuld te worden door je huisarts. Het is niet nodig om naar een sportdokter te gaan, de handtekening en stempel van je huisarts is voldoende.
Stap 3: Vul de rest van de vergunningsaanvraag verder in. Zorg dat alle informatie leesbaar wordt ingevuld en gebruik bij voorkeur hoofdletters. De vergunning van VMCF zend je naar Martin Roels, P. Christiaansstraat 42, 9290 Berlare. Die van JMS zend je naar VLM-JMS linkhoutstraat 219/a, 3560 Linkhout-Lummen. Een jaar vergunning bij de oldtimers kost bij beide federaties 150€. Schrijf het bedrag over op het vermelde rekeningnummer met vermelding van je naam en startnummer en het woord “oldtimers”.
Stap 4: Vul het Inschrijvingsformulier van BOTC in. Dit document is een inschrijvingsdocument voor de werkgroep die deze competitie organiseert. Je kan het document hier downloaden. Druk het document af en vul het waarheidsgetrouw in. Je kan dit document afgeven op de pilotenvergadering of mailen naar info@mxvintage.be
Stap 5: Vul het motorpaspoort in. Dit document is nodig voor de werkgroep bij discussies rond technische vragen. Het is een verplicht document dat in bezit moet zijn van de werkgroep voor aanvang van de competitie. Je kan het hier downloaden. Vul het document in en geef het af op de pilotenvergadering begin februari of zend het naar info@mxvintage.be
Stap 6: Lees het volledige regelement van het Belgisch kampioenschap oldtimercross door op deze site. Neem kennis van de kleur van de nummerborden op je motor, deze dienen de juiste kleuren te dragen al bij de eerste wedstrijd van het seizoen 2017. Hier vind je de nieuwe regels over de nummerborden.
Voila, niks houd jou nog tegen om er een mooi, spannend en sportief motorcrossseizoen van te maken. De werkgroep BOTC zal alles in het werk stellen om er een geslaagd motorcrossjaar van te maken. Motorcrossers die niet regelmatig wensen deel te nemen aan deze competitie kunnen uiteraard ook rijden met een dagvergunning. Deze is af te sluiten op de wedstrijddag in de tent aan de inschrijvingstafel. Let op: ook dagvergunningen dienen een motorpaspoort te hebben. Mochten er nog vragen zijn dan kan je die altijd kwijt op de pilotenvergadering van 11 februari in Westmeerbeek.