Met de komst van een nieuwe oldtimercategorie binnen de rangen van de BOTC-competitie, betreedt de organiserende werkgroep een nieuw tijdperk. Vanaf 2026 zal er een reeks Pré 2005 Masters worden toegevoegd. Na de toegelaten Honda’s en Kawi’s hebben we nu een lijstje gemaakt van de Yamaha-modellen die kunnen meedoen.
Ook de blauwe machines uit Japan zullen goed vertegenwoordigd zijn in de nieuwe klasse Pré 2005 Masters, een klasse die volgend jaar onze snelste oldtimer motorcrossers zal huisvesten. Blauw waren ze niet altijd, de typische Yamaha-kleur dook op in 1997. De reglementen zijn eenvoudig: de motoren die toegelaten zijn in de klasse Pré 2005 Masters zijn degene gebouwd voor 31 december 2004. Het modeljaar 2005 zal dus niet worden toegelaten.
Zowel de tweetakten als viertakten worden toegelaten en de keuze van de voorvork is vrij. Buiten de vrije keuze van de dikte van de vorkpoten moeten wel degelijk originele motoren worden aangeboden.
Alhoewel oudere motoren altijd kunnen, mogen we verwachten dat vooral motoren vanaf bouwjaar 1992 zullen worden aangeboden. Daarom dat we alvast een lijstje maakten van de toegelaten Yamaha’s vanaf bouwjaar 1992. Alle toegelaten Yamaha’s zijn uitgerust met een stalen frame want de eerste aluminium frames kwamen pas vanaf 2005. Op sommige modellen werden de alu-frames ingevoerd vanaf 2006.
Vanaf 1998 kwam Yamaha uit met de viertaktmotor. De eerste modellen (YZ400F en YZ426F) zijn schaars en zullen wellicht weinig te zien zijn in het BK oldtimercross. De YZ250F maakt zijn debuut in 2001 terwijl de populaire YZ450F vanaf 2003 op het toneel verschijnt.
Door te klikken op onderstaande link zie je alle toegelaten Yamaha’s vanaf modeljaar 1992. Deze lijst is ook te raadplegen op de BOTC-pagina van deze site. Later volgen nog de lijsten van de andere merken.
- Wil je weten welke Honda’s mogen meedoen aan deze nieuwe klasse binnen de BOTC? Lees dan dit eerder gepubliceerd artikel over de toegelaten Honda’s.
- Wil je weten welke Kawasaki’s mogen meedoen aan deze nieuwe klasse binnen de BOTC? Lees dan dit eerder gepubliceerd artikel over de toegelaten Kawasaki’s.
Tekst: Danny Hermans








