Piloten die elk jaar met een nieuwe crossmotor achter het starthek verschijnen vallen niet ten prooi aan dof geworden plastic. En indien ze de motor vooralsnog een paar jaar behouden kunnen ze via de dealer nog altijd nieuwe delen bestellen en monteren. Voor alle motorcrossers die met klassieke motoren rijden is dit lichtjes anders. Bij de restauratie van motoren uit de jaren zeventig en tachtig is de motor vaak uitgerust met kunststof delen zoals spatborden, benzinetank en nummerborden. En die dingen komen na verloop van tijd vol te staan met krassen, worden dof door invloed van ultraviolet-straling van de zon en zien er dus na een tijdje slechter uit dan Arno Hintjens na een nacht vol abdijbieren. Ervaren restaurateurs vinden dan nog wel de weg naar steeds schaarser wordende NOS-delen (new-old-stock of originele onderdelen uit een oude voorraad) of replica’s (namaak). Of je nog NOS of replica’s vind hangt af van het model. Met andere woorden: Indien je een populaire motor hebt uit 1979 (vb Maico, Suzuki of Honda) dan is de kans reëel dat je deze onderdelen nog kan bemachtigen in de handel of op een beurs. Bij de firma UFO kan je ook nog terecht voor universele onderdelen, deze hebben natuurlijk niet de originele look maar als de lat niet zo hoog ligt wat betreft het uiterlijk dan kan deze oplossing soelaas brengen. Universele plastic delen van UFO vind je hier. Minder courante modellen vinden is een stuk lastiger en soms zelfs onbestaande. Dan moet je je vaak behelpen met tweedehands onderdelen die sowieso al een verlengd leven op een crossomloop achter de rug hebben of jarenlang achteloos in een magazijn of werkplaats stof liggen te vergaren. In dit artikel laten we in een video zien hoe je verweerde kunststof weer als nieuw maakt. Opgelet, kunststofrenovatie is een tijdrovende bezigheid (voor de wintermaanden) maar in de video vind je een methode die vrij snel een bevredigend resultaat geeft. Later bespreken we nog een andere methode om plastic te vernieuwen, deze neemt veel meer tijd in beslag en is meer toegespitst op de restauratie van een kunststof benzinetank. Er zijn een aantal methodes om zachte kunststof te renoveren maar je moet toch van het geduldige type zijn om de klus te klaren. Indien je de juiste wijze gebruikt en de tijd ervoor neemt, dan zal je je oude onderdelen niet van nieuw kunnen onderscheiden. In de onderstaande video zie je hoe een restaurateur met een relatief eenvoudige methode en goedkoop materiaal het spatbord van zijn Yamaha vernieuwd.