Hier in de workshop van MXVintage werden er al verscheidene achterbruggen gerestaureerd maar eerlijk gezegd hadden we nog nooit echt laten zien hoe je dat nu precies doet. Het ene merk is al wat gemakkelijker dan het andere maar uiteindelijk gaan er veel werkuren op aan een achterbrug, ook wel eens swingarm genoemd.
In de video zie je in detail de restauratie van een achterbrug van een Suzuki RM van bouwjaar 1996. De moeilijkheid ligt bij dit type vooral in het feit dat deze geanodiseerd is en het proces danig bemoeilijkt. Anodiseren van aluminium is een elektrochemisch proces waarbij een harde, corrosiebestendige en slijtvaste oxidelaag op het aluminium wordt gevormd. In plaats van een extra laag aan te brengen, wordt het materiaal zelf omgezet in een beschermende laag van aluminiumoxide.
In de achterbrug uit de video werden gaten geboord die er niet thuis horen. Ze werden vakkundig dicht gelast en weer gevlakt maar na het anodiseren kleurde ze anders dan de rest van de swingarm. Zaak is dus om gaten dicht te lassen met een gelijkaardig soort aluminium. U ziet verder ook nog alle andere werkzaamheden die nodig zijn voor een volledige restauratie zoals het demonteren, reinigen, polijsten, ontbramen en weer glad schuren, nieuwe lagers monteren en bestickeren.







