Met de komst van een nieuwe oldtimercategorie binnen de rangen van de BOTC-competitie, betreedt de organiserende werkgroep een nieuw tijdperk. Vanaf 2026 zal er een reeks Pré 2005 Masters worden toegevoegd. Wij hebben alvast een lijstje gemaakt van de Kawasaki-modellen die kunnen meedoen.
Ook Kawasaki zal goed vertegenwoordigd zijn in de nieuwe klasse Pré 2005 Masters, een klasse die volgend jaar onze snelste oldtimer motorcrossers zal huisvesten. De reglementen zijn eenvoudig: de motoren die toegelaten zijn in de klasse Pré 2005 Masters zijn degene gebouwd voor 31 december 2004. Het modeljaar 2005 zal dus niet worden toegelaten.
Zowel de tweetakten als viertakten worden toegelaten en de keuze van de voorvork is vrij. Buiten de vrije keuze van de dikte van de vorkpoten moeten wel degelijk originele motoren worden aangeboden. Ook ombouwmodellen (zoals de zogenaamde Kawasaki KX500AF) van tweetakt motorblokken in een modern frame wordt niet toegelaten.
Alhoewel oudere motoren altijd kunnen, mogen we verwachten dat vooral motoren vanaf bouwjaar 1992 zullen worden aangeboden. Daarom dat we alvast een lijstje maakten van de toegelaten Kawi’s vanaf bouwjaar 1992. Alle toegelaten Kawasaki’s hebben een stalen frame. Het aluminium frame bij de groenen is er pas vanaf 2006 en dus zijn ze niet toegelaten in de BOTC-competitie. De eerste viertakt van Kawasaki is de KX250F van 2004 en is dus de enige met kleppen uitgeruste motor die mag deelnemen.
Door te klikken op onderstaande link zie je alle toegelaten Kawasaki’s vanaf modeljaar 1992. Deze lijst is ook te raadplegen op de BOTC-pagina van deze site. Later volgen nog de lijsten van de andere merken.
Kawasaki Pré 2005 modellen BOTC
Wil je weten welke Honda’s mogen meedoen aan deze nieuwe klasse binnen de BOTC? Lees dan dit eerder gepubliceerd artikel over de toegelaten Honda’s.
Tekst: Danny Hermans








