Met de komst van een nieuwe oldtimercategorie binnen de rangen van de BOTC-competitie, betreedt de organiserende werkgroep een nieuw tijdperk. Vanaf 2026 zal er een reeks Pré 2005 Masters worden toegevoegd. Wij hebben alvast een lijstje gemaakt van de Honda-modellen die kunnen meedoen.
Het is haast een certitude dat er in deze klasse heel wat Honda-modellen aan het starthek zullen verschijnen. De reglementen zijn eenvoudig: de motoren die toegelaten zijn in de klasse Pré 2005 Masters zijn degene gebouwd voor 31 december 2004. Het modeljaar 2005 zal dus niet worden toegelaten.
Zowel de tweetakten als viertakten worden toegelaten en de keuze van de voorvork is vrij. Buiten de vrije keuze van de dikte van de vorkpoten moeten wel degelijk originele motoren worden aangeboden. Ook ombouwmodellen (zoals de zogenaamde Honda CR500AF) van tweetakt motorblokken in een modern frame wordt niet toegelaten.
Alhoewel oudere motoren altijd kunnen, mogen we verwachten dat vooral motoren vanaf bouwjaar 1992 zullen worden aangeboden. Daarom dat we alvast een lijstje maakten van de toegelaten Honda’s vanaf bouwjaar 1992.
De lijst start met frames van staal maar in 1997 (CR250R) wijzigt dat voor sommige modellen naar een aluminiumframe. In 1998 krijgt ook de CR15R een gelijkaardig frame uit aluminium. De CR500R zal echter nooit een alu-frame krijgen.
De eerste viertakt stamt uit 2002 met de CRF450R. In 2004 komt er ook een CRF250R viertakt uit met een kwartliter motor. Het maakt dat de viertakten van Honda van de modeljaren 2002 tot en met 2004 kunnen meedoen in de reeks Pré 2005 Masters.
Door te klikken op onderstaande link zie je alle toegelaten Honda’s vanaf modeljaar 1992. Deze lijst is ook te raadplegen op de BOTC-pagina van deze site. Later volgen nog de lijsten van de andere merken.








