Gaston Rahier, geboren op 1 februari 1947 in Chaineux, België, was een van de grootste motorcrossers uit de Belgische sportgeschiedenis. Ondanks zijn kleine gestalte – 1,60 meter – groeide hij uit tot een gigant op het circuit en schreef hij motorsportgeschiedenis door zijn uitzonderlijke successen, doorzettingsvermogen en veelzijdigheid. Hirohide Tamaki, een succesvol ingenieur bij Suzuki, noemde de kleine Belg de meest talentrijkste motorcrosser waar hij ooit mee samenwerkte.
Doorbraak en wereldtitels in de motocross
Rahier scoorde zijn eerste wereldkampioenschapspunten al in 1968 in de 500cc-klasse. Na jaren van volharding en groei brak hij in 1974 definitief door met zijn eerste Grand Prix-overwinning in de 250cc-klasse. Zijn grootste successen boekte hij echter in de 125cc-klasse, waarvan het wereldkampioenschap in 1975 voor het eerst georganiseerd werd. De Belg greep meteen de allereerste wereldtitel met maar liefst acht GP-overwinningen dat jaar. Hij prolongeerde de titel in 1976 en 1977, goed voor drie opeenvolgende wereldkampioenschappen en een totaal van 30 GP-zeges in deze klasse. Rahier was daarmee de absolute te kloppen man en wordt nog altijd gezien als een pionier in de lichter gemotoriseerde klassen.
Merken waar hij mee reed
- Begonnen met Benelli bij de jongeren in de 50cc klasse.
- Vervolgens startte hij zijn wereldkampioenschap op ČZ in verschillende klassen.
- Reed ook korte tijd met een Ossa motor.
- Tijdens zijn glorietijd in de 125cc-klasse domineerde hij met Suzuki, het merk waarmee hij zijn drie wereldtitels behaalde.
- Daarna reed hij een seizoen op Yamaha.
- Vervolgens vertegenwoordigde hij Gilera in de 125cc klasse.
- In zijn rallyraidcarrière, met name de Parijs-Dakar Rally, was hij succesvol op krachtige BMWterreinmotoren, waarmee hij tweemaal de Dakar won.
Belgische motorcrossgrootmacht
Rahier was ook een vaste waarde in het Belgische team dat in de jaren zeventig furore maakte op internationale teamwedstrijden zoals de Motocross des Nations en de Trophée des Nations. In 1976 zegevierde hij met België in de Motocross des Nations en hij was sleutelspeler in verschillende overwinningen op de Trophée des Nations. In 1982 kwam er echter een einde aan zijn motorcrossloopbaan. In een ongeval tijdens een wedstrijd in het Franse Caen verloor hij bijna zijn hand. Gelukkig kon zijn hand gered worden maar koos dan voor een andere tak van de motorsport: de rally-raids.
Dakar-succes
Na zijn motorcrosscarrière richtte Rahier zich op de rallyraid en werd een icoon in de beroemde Parijs-Dakar-rally. In 1984 en 1985 schreef hij de rally op zijn naam met een BMW GS, ondanks zijn bescheiden lengte tegenover de imposante machines die hij bedwong. Zijn Dakar-overwinningen bezorgden hem internationale roem en maakten van hem een volksheld. Rahier was daarmee de eerste Belg en niet-Fransman die de Dakar won op de motor, wat hem een blijvende legende maakte in de motorsportwereld.
Zijn grote prestaties leverden hem in 1977 de Nationale Trofee voor Sportverdienste op en in 1985, na zijn Dakar-zeges, werd hij verkozen tot Belgische Sportman van het Jaar. Toen Rahier zijn helm aan de haak hing, verhuisde hij naar Creil bij Parijs waar hij een eigen fietsen-en motorzaak opende. Gaston Rahier overleed op 8 februari 2005 in Parijs, na een slepende ziekte, maar wordt vandaag nog steeds herinnerd als een grootheid in de motorsport – de kleine grote man met de onovertroffen vechtlust en passie.
Palmares Gaston Rahier
- 3x wereldkampioen 125cc motorcross (1975, 1976, 1977)
- Winnaar van 30 Grand Prix motorcrosswedstrijden
- 4x Belgisch kampioen Inters 250cc (1970 – 1975 – 1976 – 1978)
- 2x winnaar Parijs-Dakar (1984, 1985)
- Meervoudig Belgisch kampioen en teamwinnaar Motocross des Nations
- Erkend met de Belgische Nationale trofee voor sportverdienste (1977)
- Belgische Sportman van het Jaar (1985)
Tekst: Danny Hermans
Foto’s: Archief MXV











