Voor vele motorrijders was het een “pain in the ass” beslissing die drie jaar geleden van start ging: een verplichte keuring van tweedehands motorfietsen bij verkoop. Hierdoor stortte de tweedehandsmarkt in elkaar en ging de motorsector er op achteruit. Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) draait deze beslissing nu weer om. Het doel is om tegen midden volgend jaar deze regelgeving af te schaffen.
Drie jaar geleden werd de keuring voor tweedehands motoren verplicht door Lydia Peeters van Open Vld. Het resultaat was een tweedehandsmarkt die flink klappen kreeg. Eigenaars van een tweedehandsmotor zagen de keuring niet zitten en lieten hun motor uitschrijven en in de garage staan. Het gevolg was dat de Nederlanders en Duitsers massaal onze motoren kwamen wegkapen (mits een lagere marktprijs) van de Belgische markt.
Een ander naar gevolg was de algemene teloorgang van de motorsector op zich. Motoren die niet worden ingeschreven of naar het buitenland verhuizen betekent rechtstreeks: een lagere verkoop van motorkledij, banden, accessoires, onderdelen, onderhoudsbeurten etc. Verder hing de verplichte keuring als een molensteen rond de nek van de beginnende motorrijders. Zij hadden nauwelijks toegang tot goedkope tweedehandsmotoren waardoor er voor de motormarkt geen degelijke “instroom” was van opstappers.
In de praktijk was het zelfs zo dat een groot aantal keuringscentra niet perfect waren uitgerust om een degelijke motorkeuring te doen. Veel meer dan een koplamp die te hoog of te laag scheen, werd er niet gedetecteerd.
Het kabinet-De Ridder stelt nu dat de maatregelen, die drie jaar geleden werden genomen, niet bijdragen tot een veiliger verkeer. Ongevallenkeuringen en sensibiliseringsacties zijn bewezen atributen om de verkeersveiligheid te waarborgen. Bovendien is gebleken dat motorongevallen zelden kunnen gelinkt worden aan slecht of gebrekkig onderhoud van de betrokken motorfietsen. De bestuurders van een motorfiets leggen de lat wat dat betreft een stuk hoger en gaan nooit met een slecht onderhouden motor op de baan.
Een exacte datum om deze wet weer in de vuilbak te kieperen is er niet maar er wordt gemikt op midden volgend jaar. Ons lijkt het beter om dit al te doen voor het motorseizoen einde maart 2026 van start gaat, samen met de opkomst van het lentezonnetje. Wachten tot in de zomer impliceert ook dat de eigenaar zijn machine niet zal verkopen tot als de wet rond de verplichte tweedehandskeuring definitief van de baan is. Het valt te vrezen dat de motormarkt dan nog eens tijdelijk een stap achteruit zal zetten.
Tekst en foto’s: Danny Hermans








