Het was alweer drie jaar geleden dat er nog een projectmotor uit de workshop van MXVintage was gerold en dus werd het hoog tijd om weer wat bouten en moeren los en weer vast te draaien. Deze keer kozen we voor een Suzuki RM250 uit 2003.
Onze projecten worden altijd onder een bepaald thema gebouwd en ditmaal kozen we om de machine gewoonweg weer naar zijn oude glorie te restaureren. Geen snelle spullen, geen grote wijzigingen, geen upgrades met moderne spullen maar gewoon een betrouwbare crosser bouwen die weer staat te blinken zoals in 2003.
Cosmetisch is de RM weer zoals in 2003 maar we gingen echt wel tot op het bot om de crossmotor ook weer technisch picobello te krijgen. Alles ging tot de laatste vijs los en werd met veel detail weer opgebouwd. We lieten niks aan het toeval over en vervingen alle onderdelen die ons deden twijfelen. Over vijsjes gesproken, ze zijn voor 95% nieuw op deze motor.
Het motorblok ging helemaal uit elkaar en er werd niet op een cent gekeken. Alle aluminiumdelen werden behandeld met het zogenaamde natstraalprocedé, ook wel vaporblasting genoemd. De crossmotor kreeg nieuwe velgen en spaken, nieuwe plastic en het frame werd gelakt met YU8, de originele kleur van Suzuki. Eigenlijk is de lijst van onderdelen die we vervingen ellenlang, maar zoals eerder gezegd, we wilden niks aan het toeval overlaten.
Mogen we iedereen danken die op een of andere manier meegewerkt heeft aan dit project, zonder jullie was dit resultaat nooit bereikt. Geniet van de foto’s, die gemaakt werden door Dieter Jans. De RM250 zal ook in volle glorie te bewonderen zijn op de Oldtimer & Motocross beurs op zondag 26 oktober in Zaal Den Horst, Geldenhorsten 146, 3920 Lommel.
Werkten mee aan dit project: