Het merk met de gele machines uit Hamamatsu zwijgt nog steeds als vermoord maar nu zijn er wel tekenen die erop wijzen dat er weer leven in de brouwerij komt. In een interview met Lewis Philips van Vital MX kan Ken Roczen zijn enthousiasme nauwelijks onderdrukken.
De laatste GP-overwinning was al geleden van 2016. Toen won Kevin Strijbos de MXGP in Lommel. Daarna zorgde het gebrek aan innovatie en betrokkenheid vanuit Japan voor twijfels of Suzuki ooit nog echt zou meespelen op het hoogste niveau. Zelfs Ken Roczen’s successen in de Supercross konden daar aanvankelijk weinig aan veranderen.
Maar de laatste zes maanden is er iets veranderd in het land van de rijzende zon. Voor Roczen voelt het alsof de Japanners terug serieus aan het investeren zijn. “Ik ben ontzettend blij,” verklaarde de Duitser. “Ik heb dit jaar meer meetings met de Japanners gehad dan ooit tevoren. Ze zijn duidelijk opnieuw ingestapt. Tegen de start van Supercross zullen we heel wat nieuwe dingen hebben om te testen.”
Belangrijke timing
Die hernieuwde inzet komt er op een cruciaal moment. Roczen is verwikkeld in contractonderhandelingen en had nood aan duidelijke signalen om door te gaan met ‘Team Yellow’. Zijn verlenging lijkt intussen een kwestie van tijd. Daarbovenop wordt verwacht dat Jason Anderson binnen drie weken zijn overstap naar Suzuki bekendmaakt. Het zou de eerste keer sinds 2016 zijn – toen Roczen en James Stewart onder het Suzuki-vlag reden – dat de fabrikant opnieuw twee 450F-kampioenen in de rangen heeft.
Ook Kyle Chisholm speelt hier een opvallende rol. De veteraan, die Suzuki-racer en nu testrijder is, werkte enkele weken geleden samen met Japanse technici in Florida ter voorbereiding op het AMA Supercross-seizoen 2026. Volgens Roczen vormt zijn inbreng een belangrijke schakel, aangezien Suzuki wereldwijd beperkte offroad-capaciteit heeft.
Pogingen uit het verleden
Suzuki kreeg in het verleden al meerdere kansen om opnieuw de aansluiting te maken. Kevin Strijbos bood in 2020 zijn expertise en teamstructuur aan om het merk terug op topniveau te brengen. Zonder resultaat. Ook Louis Vosters (Wilvo) probeerde in 2023 Suzuki te overtuigen, nadat Yamaha zijn steun introk. Hij bood een professioneel team én een veilige route naar overwinningen, maar ook dat voorstel werd afgewezen.
Dat Suzuki nu opnieuw actief betrokken lijkt, maakt Roczen’s uitspraken des te belangrijker. Er waren zelfs vertegenwoordigers uit Japan aanwezig zijn tijdens de SMX World Championship Finals.
Toekomstplannen
Roczen bevestigde intussen dat er wordt gewerkt aan moderne upgrades. “We hebben het al gehad over een elektrische starter, die eigenlijk onmisbaar is. Ik hou van een kickstarter, maar wil je voor een titel gaan, dan kost het je teveel tijd. Alles wat we toevoegen maakt de motor zwaarder en verandert de handelbaarheid, dus we moeten elk detail afwegen. Het is veel werk, maar dit zijn heel spannende tijden.”
Voorlopig lijkt het alsof het ‘gele kamp’ langzaam maar zeker terug kleur krijgt. Waar de toon rond Suzuki de voorbije jaren vooral gedomineerd werd door onzekerheid en gemiste kansen, klinkt er nu plots enthousiasme. Suzuki heeft financieel ook een goed boekjaar achter de rug en dus kan er nu weer wat meer dan in het verleden.
Tekst: Danny Hermans
Foto’s: Suzuki, MXMag.be en archief MXV