Wie met een tweetakt-crossmotor rijdt, kent het ritueel. Olie bij de benzine gieten, de jerrycan stevig schudden en klaar. Geen elektronica, geen hightech snufjes – gewoon pure eenvoud. De motorcrossers uit de jaren ’60 deden het al zo, en vandaag doen we het nog steeds. Mengen en niet roeren!
Waarom zelf mengen?
Buiten enkele uitzonderingen uit het verleden heeft geen enkele crossmotor nog een oliepomp. Dat betekent dat je het mengsel altijd zelf moet bereiden. Dit omdat elke motorfabrikant een aanbevolen mengverhouding hanteert in haar handleiding. En die is afhankelijk van nog andere dingetjes
Welke verhouding gebruik je?
De courantste mengverhoudingen variëren van 32:1 tot 60:1. De meest gebruikte mengverhouding is echter 40:1. Dat betekent dat je op 40 liter benzine 1 liter tweetaktolie toevoegt. 40:1 is dus een veilige middenweg, geschikt voor de meeste omstandigheden. Belangrijk om te weten is dat motoren met een kleinere cilinderinhoud hogere toerentallen draaien en dus is er een korte “migratietijd” van de toegevoegde olie. In mensentaal: de verblijftijd van de olie in het motorblok is korter. Daarom hebben deze motoren net wat meer olie nodig dan hun zwaardere broers.
Aanbevolen mengverhoudingen per cilinderinhoud
Cilinderinhoud | Aanbevolen verhouding | Opmerkingen |
---|---|---|
50cc – 85cc | 32:1 | Kleine motoren draaien hogere toeren |
125cc | 32:1 — 40:1 | Standaard keuze voor de meeste rijders |
250cc | 32:1 – 50:1 | Afhankelijk van rijstijl en voorkeur |
300cc | 32:1 – 50:1 | Vaak iets armer (50:1) met moderne oliën |
500cc en meer | 40:1 – 50:1 | Grote motor, lagere toerentallen, olie blijft langer circuleren |
Meer olie is geen extra zekerheid
Te veel olie lijkt veilig, maar dat is het niet. De verbrandingskamer wordt bedekt, de warmte kan niet weg en de temperatuur stijgt. Het gevolg is detonatie en dat is een ander woord voor pingelen.
MXVintage Tip: Mengsmering in 5 stappen
- Gebruik een propere maatbeker. Daarmee meet je exact de juiste hoeveelheid olie af en komt er geen ander product bij de benzine.
- Giet eerst de olie in een lege jerrycan.
- Voeg de helft van de benzine toe en schud stevig.
- Vul de rest van de benzine bij en schud nog eens.
- Meng niet meer dan voor twee weken – vers is altijd beter.
Hoe zit het met de olie zelf?
Tweetaktolie blijft enkele jaren goed zolang de fles goed afgesloten blijft. Toch ontwikkelt de techniek zich elk jaar. Staat je olie al jaren te verkommeren in je schuur en twijfel je over de ouderdom ervan: koop bij je lokale motorcrossboer een vers litertje.
Tekst: Danny Hermans
Foto’s: Yamaha Europe, Denicol, FR Pictures en archief