Published On: 04/06/2025

Tussen 2007 en 2010 probeerde Aprilia, het Italiaanse merk vooral bekend van wegrace en supermoto, zijn stempel te drukken op het wereldkampioenschap motorcross. Dat deden ze niet met een conventionele eencilinder, maar met een spectaculaire V-twin 450cc crossmotor: de MXV 450. Een machine die durfde afwijken van de norm, technologisch vooruitstrevend was, maar uiteindelijk werd ingehaald door de realiteit – én het regelboek van de FIM.

Innovatie op twee cilinders

Waar de concurrentie vooral eencilinders gebruikte in de MX1-klasse, koos Aprilia voor een compleet andere benadering. De MXV 450 kreeg een 77° V-twin blok, gebaseerd op de krachtbron uit de RXV-enduromodellen. Het motorblok leverde ongeveer 55 pk, was uitgerust met elektronische injectie en had een uniek systeem waarmee de piloot één cilinder kon uitschakelen voor meer tractie in gladde omstandigheden.

De bedoeling van deze ongebruikelijke keuze? Meer koppel onderin en een vloeiendere vermogensafgifte, vooral nuttig op harde ondergronden en in technische secties. In theorie klonk dat als een voordeel, maar in de praktijk bleek het V-twin concept moeilijker te temmen dan gedacht.

GP-ambities: grote namen, gemengde resultaten

Aprilia maakte zijn intrede in het wereldkampioenschap met een officieel fabrieksteam. Onder leiding van onder andere Jan Witteveen en in samenwerking met Giofil Racing verschenen in 2009 en 2010 meerdere rijders aan de start met de tweecilinder. Enkele bekende namen die de MXV 450 bestuurden:

  • Manuel Priem (BEL) – reed het volledige GP-seizoen 2009
  • Cedric Melotte (BEL) – stapte in tijdens het seizoen
  • Javier García Vico (ESP) – bracht ervaring in en hielp bij de ontwikkeling
  • Julien Bill (SUI) en Cristian Beggi (ITA) – diverse GP-deelnames
  • Joshua Coppins (NZL) – testte de motor uitvoerig, maar reed nooit een volledig seizoen

Hoewel het team enkele veelbelovende starts kende en sporadisch in de punten reed, bleef de MXV kampen met kinderziekten. Elektronische problemen, oververhitting en het complexe afstellen van het injectiesysteem zorgden voor onvoorspelbaarheid. Daarbij was de tweecilinder merkbaar zwaarder dan zijn eencilindrige rivalen, wat een nadelige invloed had op het rijgedrag in diepe sporen en op zachtere omlopen.

Manuel Priem op de Aprilia

 

Het verbod: FIM trekt de stekker uit de V-twin

Tot 2010 waren tweecilinders volledig toegestaan in de MX1-klasse, zolang ze onder de 450cc bleven. Aprilia maakte legaal gebruik van deze ruimte in het reglement. Maar in 2011 paste de FIM haar technische richtlijnen aan: voortaan mochten MX1-motoren slechts één cilinder hebben. Het was een directe streep door het concept van de Aprilia MXV 450, die daardoor per definitie buiten de regelgeving viel.

Volgens insiders was dit een bewuste zet van de FIM om de technische gelijkheid in de klasse te behouden en te vermijden dat motoren met “voorsprong door constructie” het sportieve evenwicht zouden verstoren. Aprilia, op dat moment al worstelend met de prestaties van de motor, trok zich definitief terug uit de motorcross-GP’s. De V-twin werd nooit verder ontwikkeld.

Critici beschouwden het verbod als een rem op innovatie. De MXV 450 was misschien niet perfect, maar toonde wel aan dat er nog ruimte was voor alternatieve concepten binnen de moderne motorcross. Aprilia’s poging had potentieel, en het verbod werd door sommigen gezien als een gemiste kans voor technische vooruitgang.

Een technologische parel in de marge

De MXV 450 kende slechts een korte productieperiode van 2008 tot 2010. Er werden beperkte aantallen gebouwd, voornamelijk als homologatiemodellen voor het wereldkampioenschap. Vandaag zijn ze zeldzaam, maar vormen ze een fascinerend verzamelobject voor liefhebbers van exotische offroadmachines. Op de Europese verkoopsites staan enkele machines te koop maar ze kosten een flinke duit. De vraagprijs voor tweedehands exemplaren gaan vanaf 13.000 euro.

Joshua Coppins op de Aprilia

Het motorblok was op technisch vlak een meesterwerk. Met vier titanium kleppen per cilinder, dubbele injectoren en een geavanceerde ECU was het systeem zijn tijd vooruit. De cilinderuitschakeling – iets wat je vandaag enkel ziet bij moderne straatmotoren en auto’s – maakte het mogelijk om met één cilinder te rijden voor extra grip in gladde condities.

Technische fiche – Aprilia MXV 450

  • Motor: 449cc V-twin, 4-takt, 4 kleppen per cilinder, injectie
  • Frame: Aluminium perimeterframe
  • Voorvering: Marzocchi 50 mm USD
  • Achtervering: Sachs, link-setup
  • Remmen: Brembo schijfremmen, 270 mm voor / 240 mm achter
  • Gewicht: ca. 115 kg droog
  • Uniek systeem: schakelbare cilinderuitschakeling (1 of 2 cilinders actief)

Erfenis van een vreemde eend

De Aprilia MXV 450 was luid, exotisch en eigenzinnig. In een wereld waar bijna elk GP-team koos voor conventionele, lichte eencilinders, durfde Aprilia anders te denken. Het resultaat was een motor die zowel bewondering als frustratie opriep — bij rijders, fans én tegenstanders.

Hoewel de resultaten op het circuit beperkt bleven, leeft de MXV voort als een symbool van gedurfde engineering. En wie weet — als de FIM het reglement niet had aangepast, hadden we vandaag misschien meer merken gezien die het V-twin pad durfden te volgen.

Tekst: Danny Hermans
Foto’s: Aprilia, Sasa Photoghraphy, Eric Sandra en archief.