Published On: 24/02/2017

Zieltogende motorcross boert verder achteruit en niet alleen in België.

Voor de derde keer in twee jaar moet ik mijn belofte breken om geen column te schrijven. Dat meen ik uit het diepste van mijn hart omdat ik vind dat anderen dit veel beter kunnen dan mezelf. Echter, nood breekt wet. Ook uit het diepste van mijn hart moet ik vaststellen dat het dieptepunt in onze geliefde sport nog niet bereikt is. Twee jaar geleden vond ik dat het niet meer slechter kon met het sluiten van de omloop op de Kesterheide te Gooik maar het tegendeel is waar. De inspanningen van de ronduit fantastische organisatie “Red de Motorcross” ten spijt schijnt de zon steeds minder over motorcrossland. Er is een vijfde CO2-bos geplant maar wat levert dit allemaal op als in Limburg (Essers-site Genk) een bos moet verdwijnen om een bedrijfsterrein uit te breiden. In Nederland ligt de omloop van Lierop onder vuur, en deze week kwam plots de GP-omloop van het Italiaanse Maggiora in het nieuws. Dat net Maggiora ter discussie staat is een teken aan de wand. Het is één van de mooiste locaties ter wereld om een motorcross te organiseren. De ronduit fantastische omloop ligt in Italië, het land van 8-voudig wereldkampioen Antonio Cairoli! Je leest het goed: Antonio Cairoli ……… inwoner van een motorsportgek land. Het land van Giacomo Agostini, Max Biaggi, Valentino Rossi, Michele Rinaldi, Alessio Chiodi en Andrea Bartolini. En dan net Maggiora, toch niet Maggiora “per favore”.

Maggiora for ever!

Ik had het geluk om in 2014 het circuit van Maggiora te bezoeken tijdens de GP van dat jaar. Cairoli veegde de vloer aan met Desalle en Van Horebeek maar de tifosi maakte de locatie onsterfelijk door hun feestje tijdens en na de race. Dat ik thuis kwam met een dubbel gevoel is logisch gezien de nare valpartij van Joël Roelants tijdens de kwalificatiereeks van zaterdag. De crash gebeurde voor mijn ogen en staat voor de rest van mijn leven op mijn netvlies gebrand. Maggiora had ondanks dit alles een onnavolgbare indruk op me gemaakt. Het is een locatie zoals er geen tien in de wereld zijn. Maggiora is van het niveau van Glen Helen (USA), Namur en Ernée (FR). Ik hoop dat de Italianen ginder hun gezond verstand gebruiken en dit niet laten gebeuren. Het lijkt wel een beetje op terreurorganisatie IS die de stad Palmyra in Syrië plat gooit en zo ons erfgoed in sneltempo dreigt te vernietigen. (Palmyra is werelderfgoed en dus beschermd door UNESCO).

Intensive care.

Als klap op de vuurpijl kwam onze Nationale Motorsportbond FMB/BMB met een kalender op de proppen met twee wedstrijden voor het Belgisch Kampioenschap Inters. TWEE!!!!!! Als je weet dat 30 jaar geleden deze wedstrijden werden bestempeld als een mini-WK dan kan je de ernst van de toestand inschatten. Met een wissel van de macht binnen de rangen van “de grote bond” moet je deze mensen krediet geven en ze de nodige tijd geven om het tij te doen keren. Maar dit is een dieptepunt. Onze sport lag al even aan het infuus maar verhuist nu in allerijl naar de afdeling “intensive care”. Hoe slecht het gaat met onze geliefde sport bleek deze week nog maar eens. De traditionele cross in Wuustwezel gaat niet door. AMC Wuustwezel: “De steeds hoger wordende kosten naar de federatie VMBB toe, achter gehouden informatie en verstrekte informatie die foutief bleek te zijn, de invoering van jaarpassen die wel interessant is voor de piloten maar niet voor de organisatoren en bovenal een laattijdige reglementswijziging die onze plannen voor 30 april onmogelijk maakt, hebben geleid tot deze beslissing.”

Dit is een fikse waarschuwing richting FMB/BMB. Zeg maar dat AMC Wuustwezel een flinke trap tegen het achterste van De Bond gaf. Om de BMB wakker te schudden zijn er wellicht nog enkele perfect gemikte kicks nodig. Onze Nationale motorsportbond moet wel trachten te vermijden dat zich een rij vormt aan de Leuvensesteenweg in Brussel en dat die fikse trap tegen het kruis gaat zijn.

Youthstream

Opperen dat het allemaal de schuld is van de FMB/BMB is niet van toepassing gezien er nog andere spelers zijn. De promotor van het wereldkampioenschap Youthstream knaagt aan de Nationale kalenders door het grote aantal GP’s die ze organiseren. De troepen van Guiseppe Luongo houden zo de Nationale Bonden in een wurggreep. Er is nauwelijks ruimte om nog een Belgisch kampioenschap te organiseren. Het is dan ook begrijpelijk dat de toppers uit het WK de Nationale kampioenschappen laten links liggen. De wedstrijdfrequentie ligt zo hoog dat er geen ruimte is voor rust (in wielertermen noemen ze dat “supercompensatie). Bovendien willen onze topcrossers het risico niet meer nemen om gekwetst te raken op het BK, de belangen elders zijn veel te groot. Organisatoren van Nationale wedstrijden krijgen geen toppers op hun wedstrijden, dus geen toeschouwers, dus geen inkomsten. Youthstream is een bedrijf dat winst moet maken, en niemand zegt dat dat niet mag maar het moet ook ten goede van de sport zijn. De motorcross is onder invloed van de promotor internationaler geworden. De sport komt in veel meer landen op TV en dat is de verdienste van de promotor, toegegeven. Alleen moet Luongo ook denken aan de toekomst van de sport en niet alleen aan de bankrekening van het bedrijf. Ik wens hem een geschikte langetermijnvisie en hoop dat hij een crosser in hart en nieren is.

Anders wacht ook voor hem een rij, uitgedost met stalen tippen, om een welgemikte stamp in het vooronder te geven. Als Guiseppe Luongo nog kinderen wil zal hij zich moeten haasten.