Published On: 13/03/2025

De koppeling van een crossmotor krijgt flink op zijn donder en moet daarom af en toe worden vervangen. Meestal begint de vervanging met de koppelingsplaten en de veren maar als de werking nog altijd te wensen overlaat is er meer nodig. Meestal moet dan de koppelingskorf worden vervangen.

Dat kan je doen met een origineel OEM-exemplaar van het merk van je motor maar je kan ook kiezen voor aftermarket modellen zoals van Hinson, Suter, ProX, Aoki, Wiseco en Moose. Een koppelingskorf wordt in het Engels “clutch basket” genoemd. Meestal vindt je aftermarketmodellen voor de gangbare EVO-motoren vanaf de jaren ’90.

Waarom vervangen?

Een koppelingskorf krijgt het flink te verduren van de koppelingsplaten die inslaan op de vingers. Dat zorgt voor inkepingen op de slijtkanten van de vingers waardoor een koppeling niet meer soepel werkt. Je merkt dit bv door dat de motor dreigt te kruipen aan het starthek wanneer de koppeling wordt ingetrokken. Ook kan je moeilijk de neutrale versnelling inschakelen.

Het voordeel van de meeste aftermarket exemplaren is dat het materiaal van de korf van een beter soort aluminium is gemaakt dan het origineel. Het gaan om het zogenaamde vliegtuigaluminium van het type T6. Daarbovenop zit meestal nog een extra harde slijtlaag en is de korf beter in het afvoeren van warmte.

Nog een voordeel is dat de vingers van de korf van het opengewerkte type zijn waardoor de olie beter kan vloeien tussen de koppelingsplaten. In veel gevallen moet er echter een tandwiel worden overgeplaatst van de originele korf naar het aftermarket exemplaar. Hiervoor moet je een aantal klinknagels open boren of weg slijpen, afhankelijk van het merk, om het tandwiel te kunnen verwijderen.

Dat tandwiel moet op de nieuwe koppelingskorf worden geschroefd maar dat vereist de nodige aandacht want je moet aan de slag met rode Loctite van een type dat bestand is tegen hoge temperatuur om de schroefdraad te borgen. Het type dat Hinson adviseert is rode Loctite met nummer 272. De reden is dat het serieus heet kan worden in zo een koppeling en daarom moet het borgmiddel wat meer hitte kunnen verdragen.

In de video zie je de volledige werkwijze om de koppelingskorf te vervangen door een aftermarket exemplaar.