Published On: 05/03/2025

De eerste echte zonnestralen zijn er en ze geven zin om een been over een crossmotor te zwaaien. Wel, het aftellen kan gestart worden want op donderdag 20 maart start de eerste van drie trainingen voor oldtimers in Genk. Toch nog maar even aanhalen dat jouw motor vanaf dit jaar maximaal 112 dB geluidsdruk mag maken.

Jullie motoren moeten nu zo ongeveer klaar zijn en hier en daar heeft er al iemand zijn machine laten draaien. We herinneren ons de zalige sfeer die er op de Horensbergdam in Genk heerst in het rennerspark tijdens de eerste training. Voorafgaand aan het Belgisch kampioenschap oldtimercross, dat dit jaar van start gaat op zaterdag 12 april in Ranst, zijn er dus drie trainingen voor oldtimers in Genk. Dit is een organisatie van zowel AMC Bolderberg en AMC Genk.

Wat is er nieuw?

Wel, alles blijft bij het oude behalve de leeftijd van de motoren. Bij wijze van test worden er deze keer motoren toegelaten tot bouwjaar 2005. Zo komen we (hopelijk) te weten hoeveel van die zogenaamde “ultra-evo’s” ongebruikt in onze schuren stof staan te vergaren.

De zogenaamde Ultra-evo machines zoals de Suzuki RM250 van 2003.

Oldtimertrainingen Genk

De trainingen worden telkens op een donderdag gehouden. De poorten zwaaien open om 12u30 waarna u kan inschrijven. De trainingen zijn er van 13u tot 16u45. Door de samenwerking tussen de AMC Bolderberg en AMC Genk betaald u slechts 25 euro. De trainingen staan open voor eenieder met een reglementaire solomotor en natuurlijk zijn ook rijders uit het buitenland weer welkom.

  • donderdag 20 maart Oldtimertraining 1
  • donderdag 27 maart Oldtimertraining 2
  • donderdag 3 april Oldtimertraining 3

Zo werkt het

De training geldt voor alle solomotoren, zijspannen en quads worden niet toegelaten. Bij wijze van proef worden de motoren deze keer toegelaten tot bouwjaar 2005. Er worden maximaal 35 motorcrossers tegelijk toegelaten op het circuit en dit te beginnen met de categorie Pré 74. Ze worden aangevuld met de klasse Pré 78 met 4 Takt Open en zo verder met de 125cc, de twinshocks en Pré 2005. Gelieve het nodige respect op te brengen voor de personen die ter plaatse alles in goede banen zullen leiden.

Het geluid van uw motor

Iedere motorcrosser heeft via de pers uitvoerig kunnen vernemen dat het geluid van een crossmotor een cruciaal element is om motorcrossbanen al dan niet te sluiten. En zo is er sinds 1 januari een nieuwe norm die vastgesteld is op 112dB. In Genk wordt er geen tolerantie toegepast, uw motor blijft dus beter een stuk onder de 112dB.

Ook tijdens deze oldtimertrainingen zullen en geluidscontroles gehouden worden. Motoren die niet voldoen aan de geldende reglementering, worden niet toegelaten op het circuit, ook al is de training reeds betaald. Help onze sport af van het negatieve imago en zorg dat je geluidsdemper in orde is. AMC Bolderberg en AMC Genk willen jullie bedanken voor de inspanningen die elkeen doet om onze sport te ondersteunen in deze moeilijke tijden.

Foto’s: Manu Jacques, Suzuki en Tim Van Echelpoel