Published On: 12/01/2025

Elektrische motorcross kan misschien een belangrijke rol spelen in het redden van de sporttak, afhankelijk van de uitdagingen waarmee de traditionele motorcross wordt geconfronteerd. Er zijn verschillende redenen waarom elektrische motorcross een mogelijke oplossing zou kunnen zijn voor de toekomst van deze sport:

  1. Duurzaamheid en milieubewustzijn

Traditionele motorcross maakt sinds den beginne gebruik van verbrandingsmotoren, die aanzienlijke hoeveelheden uitstoot en geluid produceren. Elektrische motoren zijn veel “schoner”, wat gunstig is voor het milieu en kan helpen om de sport waarschijnlijk duurzamer te maken. Dit is vooral relevant in een tijd waarin er steeds meer nadruk ligt op milieuvriendelijke en duurzame praktijken in de sportwereld. Elektrische motorcross kan dus bijdragen aan het verminderen van de ecologische voetafdruk van de sport.

  1. Minder geluidsoverlast

Verbrandingsmotoren maken helaas nog steeds veel lawaai, wat leidt tot geluidsoverlast, wat in heel veel regio’s tot klachten en beperkingen heeft geleid. Elektrische motoren zijn veel stiller, wat kan helpen om de sport meer acceptabel te maken voor omwonenden en zelfs helpen om verboden of beperkingen van motorcross evenementen te voorkomen.
Nu heeft de F.I.M. de geluidsnorm afgeknipt met 3dB van de oude norm 114dB naar 111dB. Dit is vooral weeral een meerkost voor zowel privérijders als professionele rijders en teams die de uitlaten om de haverklap moeten vervangen.

  1. Kosten en toegankelijkheid

Elektrische motoren zijn vaak minder onderhoudsintensief dan verbrandingsmotoren. Dit kan de kosten voor deelnemers verlagen, helaas zijn de aanschafprijzen dan weer veel te hoog.  Elektrische motoren zijn vaak eenvoudiger in gebruik, waardoor beginnende rijders minder snel geconfronteerd zullen worden met technische moeilijkheden.

  1. Nieuwe technologie , innovatie en toekomst

De opkomst van elektrische motorcross biedt kansen voor nieuwe technologieën en innovaties. De mogelijkheid om elektrische motoren te ontwikkelen die krachtig genoeg zijn voor de intensiteit van motorcross kan de sport naar een nieuw niveau tillen. Nieuwe ontwikkelingen in batterijtechnologie en motorprestaties kunnen zorgen voor een intensere en uitdagendere ervaring voor rijders en hopelijk ook toeschouwers. Infront Moto Racing kwam vorig jaar in de media met de aankondiging van een elektrisch WK in 2026.
Naar ik begrepen heb, zal dit tijdens een zestal MXGP weekends gehouden worden.
Als dit er werkelijk van komt, kunnen de vele toeschouwers alleszins de nieuwe sfeer opsnuiven van wat misschien de nieuwe norm kan worden in de toekomst.
De prestaties voor de piloten zullen ongeveer dezelfde zijn als in het heden, sportief een combinatie van kracht en duursporten. De competitiespanning voor het publiek zal allicht niet anders zijn dan het reeds gewoon was.

Uitdagingen

Er zijn echter ook enkele uitdagingen voor de acceptatie en groei van elektrische motorcross:

  • Prestaties en actieradius: De prestaties van elektrische motoren moeten concurreren met de kracht en het uithoudingsvermogen van benzinemotoren, wat op sommige circuits een probleem kan zijn, vooral bij langere races. Motorcrossers die reeds ervaring hebben met elektrisch crossen zijn wel stuk voor stuk heel enthousiast wat het rijden en de prestaties betreft. Niet hoeven te schakelen zorgt ook dan nog voor seconden tijdswinst in een wedstrijd.
  • Kosten: Hoewel de onderhoudskosten van elektrische motoren lager kunnen zijn, zijn de initiële kosten van elektrische motorcrossmotoren vaak hoger dan die van traditionele modellen, wat sowieso een drempel zal vormen voor beginnende rijders.
    We kennen allen het verhaal van elektrische auto’s die ook veel duurder zijn in aankoop dan traditionele auto’s met verbrandingsmotor.
  • Populariteit en traditie: Motorcross heeft een lange geschiedenis, en veel fans zijn gehecht aan de traditionele verbrandingsmotoren. Het zal tijd kosten om het publiek te overtuigen van de voordelen van elektrische motorcross, en zeker niet iedereen zal bereid zijn om de overstap te maken. Wat tegenstanders motiveert om sowieso tegen elektrisch crossen te zijn, is het ontbreken van het typische motorgeluid, zolang het maar dat typische 4 of 2 takt geluid is met bijhorende geur van verbrande crossolie.
    Ik begrijp dat nostalgische gevoelens bij crossliefhebbers een hoge mate van gevoeligheid met zich meebrengt. Alleen, de technologische en maatschappelijke realiteit die blijft evolueren houdt men moeilijk tegen.
    Ik moet dan spontaan denken aan de rake uitspraak van Sylvain Geboers die stelde dat cyclocross ontzettend populair is in België. Daar zijn het de supporters die lawaai maken. Dus, waarom zouden we niet optimistisch mogen zijn voor de volgende generaties die deze sport genegen kunnen zijn door de evolutie naar elektrisch crossen, ook al zal dit wel nog even duren eer dit gemeengoed is geworden.

Marvin Van Daele op de Stark Varg.

Samenvattend, elektrische motorcross heeft zeker potentieel om de sport duurzamer en toegankelijker te maken, terwijl het ook kan bijdragen aan het oplossen van milieukwesties. Of het de motorcross-sport daadwerkelijk zal redden, hangt af van de betaalbaarheid in aanschaf en de snelheid van technologische vooruitgang betreft batterijcapacitiet en de acceptatie van zowel rijders als fans.

Dit artikel heb ik geschreven vanuit mijn oprechte bezorgdheid om het voortbestaan van onze dierbare sport.

Tekst: Johan Troch

Foto’s: Honda Global, Stark Future en Danny Hermans