Published On: 06/12/2024

Eerder dit jaar werd de nieuwe regelgeving van de FIM bekend gemaakt die stelt dat de MXGP en MX2-klasse vanaf 1 januari van 114 dB naar 111 dB wordt bijgesteld. Nu komt er ook actie bij onze noorderburen alwaar reeds eerder 111 dB als regel gold. Die wordt per 1 januari bijgesteld naar 110 dB(A).

Het KNMV en MON Motocross geluidsreglement gaat dus met 1 dB omlaag en dat zal zowel gelden voor trainingen als wedstrijden. Natuurlijk wordt de 2 meter Max regel van de FIM toegepast om een correcte meting uit te voeren. Motoren die niet voldoen worden niet toegelaten tot de wedstrijden en trainingen.

Deze verlaging is een nieuwe stap die wordt genomen om de motorcross stiller te maken. Geluidsdruk is de voornaamste reden die aangewend wordt om circuits en wedstrijden te contesteren. Het aantal decibel dat een motor produceert is vrij gemakkelijk aan te passen door de geluidsdemper te vullen met verse wol. Indien de norm niet gehaald kan worden dient de demper te worden aangepast.

Wat met vintage crosmotoren?

Specifiek voor oudere crossmotoren die gebruikt worden in de vintage motorcross competities, stellen zich twee moeilijkheden. Ten eerste zijn een bepaalde categorie (lees oudere machines) niet uitgerust met een toerentalbegrenzer. Het maakt dat bij een geluidscontrole motorschade kan optreden (vooral bij viertakten). De 2 meter Max regel is destijds ontworpen voor moderne motoren met een begrenzer. Het is dus nodig om voldoende voorzichtigheid in te bouwen tijdens een controle.

Een tweede probleem is de afwezigheid van een geluidsdemper. De oudere motoren (in originele toestand) zijn in sommige gevallen niet uitgerust met een demper waarbij de voorgestelde normen niet haalbaar zijn. Het kan niet anders dan dat er op deze motoren een ander uitlaatsysteem met demper zal moeten gemonteerd worden. De motoren moeten volgens de reglementen origineel worden aangeboden tijdens een technische controle maar het lijkt ons logisch dat hierop een uitzondering wordt gemaakt. De oorspronkelijke uitlaat kan altijd bewaard worden om de motor origineel te houden bij een eventuele verkoop.

Foto: Tim Van Echelpoel, Danny Hermans en vintagemx.net
Tekst: Danny Hermans