Sten Lundin werd geboren in 1931 en was een groot talent binnen de motorcrosswereld. Hij was de derde wereldkampioen in de geschiedenis na Bill Nilsson (1957) en René Baeten (1958).
Lundin kon een eerste keer wereldkampioen worden in de 500cc klasse in 1959 op een Monark en deed dit in 1961 nog eens over maar toen op een Lito. Eerder (in 1955) maakte hij al deel uit van het winnende Zweedse team voor de Motorcross der Naties. Lundin was in de jaren ’70 ook betrokken bij de ontwikkeling van de lichtjes legendarische Yamaha HL500.
Lundin verscheen voor het eerst in de statistieken in 1955 in het toen nog Europees kampioenschap 500cc. De Zweed werd dat jaar 4de in dit kampioenschap op een BSA. John Draper pakte de eindzege voor Bill Nilsson en onze landgenoot Victor Leloup. Ook in 1956 lukte het hem om met de BSA vierde te worden, toen werd Leslie Archer kampioen van Europa.
Een jaar later werd Lundin dan derde in het eerste wereldkampioenschap 500cc op een Monark. Bill Nilsson werd de eerste wereldkampioen in de geschiedenis door René Baeten te verslaan. In 1958 werd Lundin weer derde terwijl Baeten wereldkampioen werd. Uiteindelijk kon Sten Lundin dan in 1959 de wereldtitel winnen met de Monark. Hij versloeg zijn landgenoot Bill Nilsson (Crescent) en de Brit Dave Curtis (Matchless).
In 1960 werd Lundin tweede in het WK na Nilsson. Lundin was in 1961 ronduit de sterkste rijder in het WK 500cc en pakte een tweede titel, deze keer echter met de Lito. Zijn naaste belagers waren dat jaar Bill Nilsson en Gunnar Johansson.
Een jaar later pakte Rolf Tibblin de titel op een viertakt Husqvarna. Lundin werd deze keer derde met de Lito. De eerste vijf van dat jaar waren trouwens allemaal Zweden. Tibblin zou ook in 1963 de titel winnen terwijl Lundin op de tweede plaats strandde. Lundin werd dan in 1964 derde met Lito terwijl Jeff Smith BSA een eerste wereldtitel schonk.
Daar zijn de tweetakten
Jeff Smith won ook het WK 500cc in 1965 (BSA). Sten Lundin was overgestapt op Metisse en werd dat jaar vijfde. In 1966 werd de titel voor het eerst gewonnen op een tweetakt. Het was Paul Friedrichs op een CZ die als wereldkampioen gevierd werd. Lundin kreeg af te rekenen met blessures en zou dat jaar slechts 17de worden.
Lundin verscheen daarna niet meer op het hoogste niveau maar bleef bezig in de motorcross en dit o.a. met de ontwikkeling van de Yamaha HL500. De H staat voor Hallman en de L staat voor Lundin. Torsten Hallman en Sten Lundin roeiden tegen de stroom in en kozen voor een 500cc metend viertaktblok van de Yamaha TT500 om een nieuwe crossmotor te ontwikkelen.
De Yamaha HL500
Er waren nog wel meer mensen betrokken bij het project en uiteindelijk scoorde de machine in de handen van Bengt Aberg ook nog in het WK 500cc tussen al het tweetaktgeweld van de jaren ’70. Aberg won er zelfs een Grand Prix mee.
Yamaha lanceerde in 1975 een nieuw soort enduro-motor in de USA, de XT500, een ééncilinder 4-takt. Torsten Hallman, die in die tijd Yamaha-importeur was voor Zweden, was een 4-taktfan en vroeg de fabriek of die een paar XT’s konden opsturen om te testen.
Het merk weigerde met de uitleg dat de XT alleen bestemd was voor de Amerikaanse markt. Drievoudig wereldkampioen Sten Lundin, ook al een 4-takt fanaat, wou de XT ook testen en wist de hand te leggen op de XT500 van een Amerikaan die een enduro-zesdaagse kwam rijden in Engeland. Lundin onderzocht de motor en stak het motorblok in het frame van een Husqvarna. Het frame werd wel duchtig aangepast en de motor werd gemodificeerd om een lichter en sterker blok te verkrijgen. Een nieuw project was geboren: de Yamaha HL500.
Sten Lundin overleed in juni 2016. De Zweedse hardrijder werd 84 jaar.
Foto’s: Archief MXV
Tekst: Danny Hermans