Published On: 07/06/2024

Komende zondag moeten we allemaal naar de stembus om een nieuw Vlaams, Federaal en Europees parlement te kiezen. Wij gingen te rade bij de zeven traditionele partijen (Vooruit, N-VA, Groen, Open Vld, Vlaams Belang, PVDA en CD&V) in Vlaanderen om hun mening te kennen rond de problematiek van de verdwijnende motorcrossomlopen.  

Het gebrek aan trainingsfaciliteiten voor motorcrossers heeft een kritiek punt bereikt. Vorig jaar in december lag het Grand Prix-circuit van Lommel onder vuur. Een maand later werd de vergunning van Lille vernietigd en het dossier rond Hondapark in Olmen raakt door een actiegroep niet in orde.

Momenteel kan er in Vlaanderen alleen in Genk en in Lommel getraind worden met crossmotoren uitgerust met een verbrandingsmotor. In geen enkele andere Vlaamse provincie zijn er momenteel trainingsfaciliteiten. Dit is een drama voor de sport die zoveel wereldtitels verzamelde (geen enkel ander land doet beter) en die nu WK-toppers heeft zoals Liam Everts, Jago Geerts, Lucas en Sacha Coenen.

 

 

De motorcrossgemeenschap verwijt de politiek onder andere een gebrek aan moed, langetermijnvisie en respect voor ons sportieve erfgoed. Wij stelden vier pertinente vragen aan elke partij en vroegen hen naar antwoorden. Of we van iedereen een antwoord ontvangen is niet zeker maar we kregen alvast een standpunt van de partij N-VA.

MXVintage: Wat is het standpunt van uw partij in verband met deze problematiek?

N-VA: Wij delen de bezorgdheid. Motorcross is één van de sporten die Vlaanderen internationaal op de kaart zet, en blijft een belangrijke factor in de Vlaamse sportidentiteit. Wij hebben in het verleden al getoond dat we dit belangrijk vinden:

Ook in het parlement nog in 2021 heeft onze minister Zuhal Demir expliciet haar steun uitgesproken voor de motorsport:

Na de vernietiging door de Raad van State van de milieuvergunning voor het motorcrossterrein Hondapark in Olmen was onze Vlaamse minister van Omgeving Zuhal Demir vastberaden om de crossers en de sport uit de nood te helpen. Ze herstartte de procedure op erg korte termijn, wat eind maart leidde tot een nieuwe omgevingsvergunning.

MXVintage: Moeten motorcrossers in elke provincie een vaste en vergunde stek krijgen om te kunnen trainen?  

N-VA: We vinden dat er inderdaad voldoende plaatsen moeten zijn waar motorcrossers hun hobby kunnen beoefenen. De ruimtelijke ordening is erg complex in Vlaanderen, wat het vaak moeilijk maakt om lawaaierige sporten een plaats te geven. Of dat dus nu exact in elke provincie één moet zijn, dat willen we niet gezegd hebben. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er in de ene provincie meer geschikte ruimte daarvoor is, dan in de andere. U heeft wel in ons een bondgenoot om voldoende oefenterreinen te voorzien voor een sport die een deel is van onze Vlaamse identiteit.

MXVintage: Wat zijn volgens jullie partij de oplossingen om de toekomst van de sport veilig te stellen? 

N-VA: Voor Vlaanderen zullen innovatieve evoluties zoals elektrocross het meeste perspectief bieden. Bovendien moeten we zorgen voor goede plaatsen om de sport te kunnen uitoefenen, waardoor de vergunning rechtszeker is.

MXVintage: Is jullie partij op lokaal niveau bezig met de problematiek rond het gebrek aan trainingsfaciliteiten?

N-VA: Onze lokale afdelingen, waar oefenterreinen aanwezig zijn, zijn erg begaan met de motorcross. Zie hier de berichtgeving van onze partij in Lommel: https://lommel.n-va.be/nieuws/minister-van-sport-ben-weyts-bezoekt-gp-in-lommel?pq=nieuws&page=0#views-row-3

Foto’s: Archief MXV