De internationale motorsportfederatie FIM blaast 120 kaarsjes uit. De geschiedenis wordt uit de doeken gedaan in een sexy gestileerde video en aan elkaar gepraat door de Zwitserse actrice Lauriane Gilliéron.
De unieke film gaat over haar twaalf decennia lange bestaan en haar baanbrekende vooruitgang in de wereld van het motorrijden, die veel verder gaat dan alleen competitie en zich uitstrekt tot uiteenlopende gebieden als veiligheid, technologie, milieu en duurzaamheid.
Hou je van de artikels van onze redacteurs en wil je hen bedanken voor hun schrijfwerk? Trakteer ons dan op een kopje koffie door op onderstaande knop te drukken.
‘FIM 120 jaar’ werd gepresenteerd door de Zwitserse actrice en model Lauriane Gilliéron, die in elk van de zes scènes kleding uit die tijd draagt. De première vond plaats tijdens de conferentie van de FIM-commissies voor 2024 in Lyon, Frankrijk, onder luid applaus van het publiek. Geïllustreerd met prachtige historische foto’s en zeldzame vintage video, documenteert het in iets meer dan acht minuten honderd-en-twintig jaar van vooruitgang, prestaties en passie.
De video wordt verdeelt in zes scènes die onder de video verder worden uitgediept.
Scène één: “Parijs 1904, daar begon het allemaal…”
Het verhaal begint op 21 december 1904 in restaurant Ledoyen in Parijs. Na een race genaamd de Coupe Internationale de Dourdan in het zuiden van Parijs drie maanden eerder, toen de raceomstandigheden en technische regels problemen veroorzaakten met de interpretatie, kwamen de managers van de deelnemende clubs uit Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Frankrijk, België en Groot-Brittannië bijeen en vormden een internationaal orgaan om duidelijke regels op te stellen.
Het resultaat van deze bijeenkomst was de oprichting van de FIM, hoewel deze aanvankelijk tot 1949 de Fédération Internationale des Clubs de Motocyclistes (FICM) werd genoemd.
Scène twee: “We lanceerden een beweging, we begonnen een familie, we maakten de weg vrij…”.
Fast-forward naar Londen in 1912, waar de toen tien aangesloten landen samenkwamen en het begin markeerden van een nieuw hoofdstuk dat zevenentwintig jaar zou duren en waarin het aantal leden zou groeien tot dertig nationale federaties. In deze periode vonden er een aantal gedenkwaardige gebeurtenissen plaats en de rondreizende Gilliéron neemt de kijker mee langs een aantal daarvan, waaronder de allereerste International Six Days Trial – later de International Six Days of Enduro zoals we die nu kennen – en de Speedway World Final in Wembley Stadium in 1936, het eerste officiële FICM-wereldkampioenschap dat werd gewonnen door de Australische Lionel van Praag.
Scène drie: “Aan het einde van de oorlog gingen we weer op weg…”
Toen de vrede na de Tweede Wereldoorlog was hersteld, zette de FIM haar missie voort met als eerste grote mijlpaal de eerste Motocross of Nations in 1947, die in Nederland werd gehouden en waaraan werd deelgenomen door teams uit het thuisland, Groot-Brittannië en België. Slechts twee jaar later werd dit gevolgd door de allereerste FIM Circuit Racing World Championship Grand Prix en de Internationale des Clubs de Motocyclistes werd de Fédération Internationale de Motocyclisme (FIM).
Scène vier: “Zoveel mijlpalen…”
Gilliéron documenteert een periode van intense verandering en ontwikkeling in de motorsport en geeft een gedetailleerd overzicht van de evolutie van de FIM-wereldkampioenschappen, te beginnen met motorcross in 1957 en chronologisch voortgezet met ijsspeedway, trial, enduranceraces, superbikes, enduro en rally. Na de oprichting van de eerste continentale unie met Latijns-Amerika in 1975 was de FIM in 1980 gegroeid tot eenenvijftig lidstaten en dit aantal bleef stijgen.
Scène vijf: De FIM streeft naar veiligere en duurzame oplossingen voor motorrijders uit alle lagen van de bevolking door te investeren in vooruitgang op het gebied van brandstof, banden, persoonlijke veiligheidsuitrusting, geluidsreductie, elektrisch vermogen en de organisatie van evenementen. De FIM was de eerste internationale federatie die een milieucode implementeerde, heeft een zeer strenge antidopingcode en werkt onvermoeibaar aan de bevordering van inclusiviteit voor vrouwelijke motorrijders via de FIM Women in Motorcycling Commission.
Scène zes: “Samen hebben we een lange weg afgelegd. Samen gaan we nog verder…”.
Als enige bestuursorgaan voor motorsport erkend door het Internationaal Olympisch Comité, overziet de FIM-familie vandaag de dag meer dan vijftienhonderd evenementen per jaar en telt ze honderdtwintig nationale federaties en zes continentale unies, allemaal samengebracht door een gedeelde passie en verenigd door het ene doel om motorrijden wereldwijd vooruit te helpen.
Jorge Viegas, voorzitter van de FIM, zei: “Dit is een fantastische film die op briljante wijze de honderdtwintigjarige geschiedenis van de FIM weergeeft. Van een restaurant in Parijs in 1904 met slechts zes landen tot aan de dag van vandaag met een nieuw hoofdkwartier in Zwitserland, honderdtwintig nationale bonden en zes continentale unies – we hebben zeker een lange weg afgelegd.
“Namens de FIM wil ik iedereen bedanken die betrokken is geweest bij het maken van deze film en natuurlijk iedereen die een rol heeft gespeeld in ons voortdurende succes in de afgelopen honderdtwintig jaar.”
Foto: FIM