De term “schuurvondst” is wellicht wat overdreven maar als je een origineel exemplaar van een CR250 uit 1987 tegenkomt mag je echt wel een sprongetje van vreugde maken. DocWob tikte er eentje op de kop en loopt langs de machine om te kijken wat er allemaal nodig is om de machine weer rijklaar te maken.
De specs van de CR250 uit 1987:
- 5-speed gearbox
- 249.3 cm3, power: 38 kW / 52 PS, torque: 48 Nm bij 8000 tr/min.
- lengte: 2180 mm, breedte: 825 mm, wiellbasis: 1480 mm
- gewicht: 104 kg
In tegenstelling tot de CR125 van dat jaar werd de CR250 niet helemaal in het nieuw gestoken. De kwartliter kreeg wel een nieuw frame en nieuwe plasticdelen opgeschroefd. De achterbrug en de Pro-Link vering kreeg een nieuw ontwerp. De voorkant bleef ongewijzigd met een Showa 43 mm voorvork. Omdat de Honda in 1986 met een volledig vernieuwd motorblok kwam werd er op dit model weinig gewijzigd.
Voor het eerst werd de achterrem er eentje uitgerust met een schijf en dit in navolging van enkele concurrerende merken uit Japan. De CR250 was wellicht de beste 250cc crosser van 1987 en leunt heel dicht aan met de Suzuki RM, eveneens een erg uitgebalanceerde fiets.