De afgelopen maanden kreeg u een reeks interviews voorgeschoteld van ex-GP rijders van over de hele wereld. Onderweg stelden we de bekende vragen aan o.a. Harry Everts, Dave Thorpe, Torsten Hallman en Sébastien Tortelli. We stellen tien vragen over het verleden, het heden en de toekomst van de motorcross. Tien vragen over hun teleurstellingen en hun hoogtepunten. Vorige keer kwamen de antwoorden van Marc Velkeneers en deze keer vuren we ze af richting Heikki Mikkola.
Om Heikki te pakken te krijgen moesten we diep gaan. We hebben hem uit de Finse bossen moeten halen en zijn jachtgeweer een tijdje moeten wegsteken om zijn aandacht te krijgen. De Vliegende Fin is in deze tijd van het jaar veel van huis om op jacht te gaan maar toch wisten we hem te strikken voor de bekende 10 vragen. Onze dank gaat naar Guy Jamar die dit mogelijk gemaakt heeft. Heikki Mikkola was een vastberaden motorcrosser in de jaren ’70 en werd bekend door zijn “felle” rijstijl. Van geen kleintje vervaard wist Mikkola in 1974 een eerste wereldtitel binnen te halen in de 500cc klasse op een Husqvarna. In 1976 deed dat dat kunstje over op hetzelfde merk maar dan in de 250cc. Daarmee was hij de allereerste piloot die wereldkampioen kon worden in twee klassen. In 1977 stapte hij over naar de 500cc op een Japanse fiets (Yamaha) en werd meteen wereldkampioen. Zijn voornaamste concurrent Roger De Coster moest met leedde ogen toezien hoe Mikkola telkens van hem wegreed met de snellere Yamaha. Ook in 1978 kon niemand tippen aan de snelle combinatie Mikkola/Yamaha en dat jaar werd hij voor een vierde keer wereldkampioen. Eind 1979 besloot hij om te stoppen als motorcrosser nadat hij nog een vijfde plaats uit de brand wist te slepen. Hier zijn de tien vragen aan Heikki Mikkola.
1) Wie was in uw carrière de sterkste tegenstander en waarom? HM: Mijn strafste tegenstander was Roger De Coster.
2) Welk was uw favoriete omloop? HM: Payerne in Zwitserland. Deze omloop ligt in het Franstalige gedeelte van Zwitserland in de buurt van het meer van Neuchâtel. In Payerne wordt nog steeds gecrosst maar het is al jaren geleden dat er nog een GP werd georganiseerd.
3) Welke motor had op u de grootste indruk en waarom? HM: De Yamaha. Het fabrieksteam was toen het best ontwikkelde team.
4) Welke beslissing was niet de allerbeste in uw carrière als motorcrosser? HM: Ik ben te vroeg gestopt. Ik had nog een jaar langer moeten racen.
5) Tweetakt of viertakt? HM: Tweetakt.
6) Hebben elektrische crossmachines de toekomst? HM: Dat weet ik niet.
7) Welke gebeurtenis in uw loopbaan is u het meest bij gebleven? HM: Mijn eerste wereldtitel in 1974 op de Husqvarna in de 500cc klasse.
8) MXGP of Supercross? HM: MXGP.
9) Welke overwinning was de strafste uit uw carrière? HM: Mijn eerste wereldtitel.
10) Wat moet er volgens u veranderen om de populariteit van de motorcross weer aan te scherpen? HM: De organisatie is teveel veranderd. Motorcross is veel te duur geworden voor de rijders. Privé-rijders kunnen niet op het hoogste niveau presteren zonder team.
Guy Jamar is de Heikki Mikkola-kenner bij uitstek. Hij heeft een Facebookpagina gewijd aan “The Lone Wolf”. Die vind je hier.
In onderstaande video zie je hoe Mikkola zijn derde wereldtitel won en dit op de legendarische Citadel van Namur na een verbeten strijd met de Suzuki-tandem De Coster/Wolsink. Na de wedstrijd zie je de verbroedering tussen de piloten die samen het glas heffen op Heikki’s titel.
[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=J2_x-oe9GJY[/embedyt]