Wij putten dezer dagen uit ons steeds rijker gevuld archief en diepen de mooiste artikels uit het verleden op. In 2015 konden wij de Nederlandse John van den Berk op het rooster leggen en hem onze bekende vragen stellen.
Wij stelden hem tien vragen over het verleden, het heden en de toekomst van de motorcross. De Nederlanders hadden eind jaren ’70 geen topcrossers die konden strijden voor de wereldtitel. Na het stoppen van Gerrit Wolsink viel er voor de Nederlanders weinig vreugde te beleven in het mondiale motorcross. Maar halverwege de tachtiger jaren staken plots enkele toptalenten de kop boven water. Eentje ervan was John van den Berk uit Oss. Hij kreeg de motorcrossmicrobe binnen met de paplepel via zijn vader en zat als negenjarige uk al op de motor te strijden in de 50cc klasse.
“De Berk” groeide snel door alle motorcrossrangen en kon in 1987 wereldkampioen 125cc worden op een Yamaha. In 1988 stapte hij over naar de 250cc en werd meteen wereldkampioen, dit ook op een Yamaha. Zo was John van den Berk de eerste piloot in de geschiedenis die achter elkaar de titel wist te pakken in de 125 en 250cc klasse. John was ook bekend voor zijn bitse duels met leeftijdsgenoot Dave Strijbos. Hij werd ook tweemaal Nederlands kampioen in de 125cc. Door aanhoudende knie-problemen moest Van den Berk de handdoek in de ring gooien in 1995.
Wie was in uw carrière de sterkste tegenstander en waarom? John van den Berk: Dat was Dave Strijbos, omdat ik samen met hem opgegroeid ben. Daarnaast ben ik net zou oud als hem, en zijn we samen naar de WK- top uitgegroeid.
Welk was uw favoriete omloop? JVDB: De Unadilla Valley in de VS. De baan was een mooie, natuurlijke baan met goede ondergrond.
Welke motor had op u de grootste indruk en waarom? JVDB: Yamaha, omdat ik er 7 jaar op heb gereden, en er 2 keer wereldkampioen mee geworden ben.
Welke beslissing was niet de allerbeste in uw carrière als motorcrosser? JVDB: Mijn slechtste beslissing was dat ik 5 jaar te lang door ben gegaan met motorcrossen. Ik kreeg in 1992 een zware knieblessure, terwijl ik net hersteld was van een zware enkelblessure, opgelopen in 1989, aan hetzelfde been. Daarna heb ik nooit meer voluit kunnen trainen, en heb dan ook geen goede resultaten bereikt in die laatste 5 jaar.
Tweetakt of viertakt? JVDB: Tweetakt. Het is goedkoper, er is meer strijd, en het heeft een mooier geluid.
Hebben elektrische crossmachines de toekomst? JVDB: Nee. Ik zie er niks in.
Welke gebeurtenis in uw loopbaan is u het meest bij gebleven? JVDB: Toen ik voor de eerste keer wereldkampioen werd in 1987 in Oostenrijk.
MXGP of Supercross? En waarom? JVDB: Het is moeilijk hier antwoord op te geven, omdat het twee verschillende disciplines zijn. Als ik zou moeten kiezen, kies ik voor MXGP, omdat dat over de hele wereld gereden wordt, en de beste rijders van de wereld eraan meedoen.
Welke overwinning was de strafste uit uw carrière? JVDB: De GP waarin ik het meeste afgezien heb, was de GP in de VS in Steel City, omdat ik er de hele week van tevoren ziek was, en toch mijn punten heb kunnen binnen halen. Zo heb ik uiteindelijk er mijn wereldtitel mee kunnen halen, je moet op de slechte dagen een goed resultaat binnen kunnen slepen, anders word je ook geen wereldkampioen. Mede aan die wedstrijd heb ik mijn wereldtitel te danken.
Wat moet er volgens u veranderen om de populariteit van de motorcross aan te scherpen? JVDB: Hoe de evolutie binnen motorcross is op dit moment, is naar mijn mening perfect. Er wordt aan jongere rijders aandacht besteedt via de MXGP Academy, en door het EK 125cc 2-takt-, de 250cc 4-takt, en de 350cc 2-takt wat gereden wordt op een GP-weekend krijgen de jongeren de kans om te groeien naar de top. Het enige wat ik zou veranderen is de MXGP klasse: van 450 4-takt naar 250 4-takt. Dit zorgt voor mooiere wedstrijden en minder blessures.
Het benzinekraantje
In 1987 waren John van den Berk en dorps- en leeftijdsgenoot Dave Strijbos verwikkelt in een bitse strijd om de wereldtitel. Tijdens de GP van Valkenswaard haken de twee in een bocht in elkaar en gaan tegen de vlakte. Met hulp van supporters raken de twee weer weg maar even later valt Van den Berk stil en stelt vast dat zijn benzinekraan dicht staat. Het heeft geen grote gevolgen voor John, hij wordt de nieuwe wereldkampioen maar tot op de dag van vandaag is dit incident nooit opgelost. Wie draaide het kraantje van John van den Berk dicht? Het programma “Andere Tijden Sport” van de NOS zou deze gebeurtenis nog eens analyseren in 2013. Zie de beelden hieronder.
Foto’s: Tony Blazier, archief en Rosco Holden