Published On: 07/10/2015

10 vragenDe komende maanden zal deze site op regelmatige basis tien dezelfde vragen stellen aan ex-GP rijders.  Tien vragen over het verleden, het heden en de toekomst van de motorcross.  Tien vragen over hun teleurstellingen en hun hoogtepunten.  De namen die de revue zullen passeren zijn niet van de minste.  De eerste die we op de rooster wisten te leggen is niemand minder dan de Japanner Akira Watanabe. 

Akira Watanabe Foto: racerxonline.com

Akira Watanabe
Foto: racerxonline.com

Deze immer sympathieke kerel heeft in Japan nog altijd een heldenstatus door als enige Japanner ooit wereldkampioen motorcross te worden.  In 1978 wist hij de wereldtitel te winnen door wijlen Gaston Rahier te kloppen in de 125cc klasse.  Rahier domineerde al drie jaren met ijzeren vuist maar moest in 1978 de duimen leggen voor de Japanner.  Derde werd de Nederlander Gerard Rond.  Voor Suzuki was het erg belangrijk om de titel in eigen huis te houden.  In 1979 wist Akira tweede te worden in het WK 125cc, hij werd verslagen door onze landgenoot Harry Everts.  Hier zijn de tien vragen aan Akira Watanabe.

  1. Wie was in uw carrière de sterkste tegenstander en waarom?  Gaston Rahier en Harry Everts.  Deze twee Belgen waren mijn sterkste tegenstanders tussen 1975 en 1982.  We hadden alledrie evenwaardig materiaal en dat maakte het moeilijk.
  2. Welk was uw favoriete omloop?  Mijn favoriet ligt in Spanje, een niet zo bekend plaatsje “Montgai-Lerida” genaamd.  Ik won daar mijn eerste GP en dat vergeet ik natuurlijk nooit meer.  Verder hield ik van de omlopen in Italië, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland.  Montgai ligt op 135km van Barcelona.
  3. Welke motor had op u de grootste indruk en waarom?  Toen ik op de Hoge School zat stond in de magazines de Suzuki RH70, het leek me geweldig om met deze motor te crossen en hij zag er ook nog mooi uit. 
  4. Welke beslissing was niet de allerbeste in uw carrière als motorcrosser?  Ik wisselde nogal graag van motor destijds en reed zelden lang met hetzelfde type en dat heeft zo zijn nadelen.  Maar ik wissel graag af, zo ben ik nu éénmaal.
  5. Tweetakt of viertakt?  Maakt mij niet uit.  Ik hou zowel van tweetakten als van viertakten.
  6. Hebben elektrische crossmachines de toekomst?  Misschien in de nabije toekomst maar dan als het echt niet meer anders kan.
  7. Welke gebeurtenis in uw loopbaan is u het meest bijgebleven?  De wijzigingen van de achtervering in 1973 en 1974.  Er werd toen rebound toegevoegd aan de vering en de wijziging naar de single-suspension in 1980.  In beide gevallen werd onze rijstijl beinvloed door deze technische evoluties. 
  8. MXGP of Supercross en waarom?  MXGP zonder meer.
  9. Welke overwinning was de strafste uit uw carrière?  Mijn wereldtitel die ik won in 1978 in het 125cc wereldkampioenschap.
  10. Wat moet er volgens u veranderen om de populariteit van de motorcross weer aan te scherpen?  Keep it going, maar zorg dat amateurs, jongeren, dames kunnen blijven rijden voor hun plezier.