Published On: 27/05/2020

Er is een goede en foute manier om je crossmotor te starten en op te warmen, en het is echt niet moeilijker om het juist te doen. Wij laten u deze keer zien hoe u uw motor op de juiste manier laat warmdraaien, of het nu gaat om een tweetakt of viertakt, vloeistofgekoeld of luchtgekoeld.

Hoe moet het met een tweetakt?

Tweetaktmotoren zijn krachtige machines en moeten als zodanig worden behandeld. Ze zijn gevoeliger voor een onjuiste opwarmprocedure. Dat wil niet zeggen dat ze niet betrouwbaar zijn, want dat zijn ze wel als je er goed voor zorgt. Routinematig onderhoud en de juiste opwarmprocedures zijn een must om uw tweetakt goed te laten lopen.

Zo moet het alvast niet: De motor starten met een koude motor, en als hij eenmaal loopt, het gas een aantal seconden wijd openhouden tot hij relatief warm is. Nadat de rijder het gashendel heeft opengedraaid tot de motor niet meer rookt, de pook in de versnelling en dan het gas erop. Wat u zich waarschijnlijk niet realiseert is dat de zuiger moet opwarmen en uitzetten tot de grootte van de cilinderboring. Alle metalen zetten in ieder geval tot op zekere hoogte uit als ze opwarmen. Als een onderdeel te snel uitzet (door bij de eerste start het toerental flink hoog te houden) kan het een vastloper veroorzaken. Dit kan zowel een krukaslager of een zuiger zijn. Bovendien slijten de onderdelen voortijdig. In beide gevallen gaat de reperatie een flinke hap uit je budget kosten.

Zo moet het wel: Voordat u het gashendel zelfs maar hebt aangeraakt schud u de benzinetank zodat de tweetaktolie en de benzine goed gemengd worden. Draai de motor een paar keer rond met de kick er zeker van te zijn dat hij voldoende smering heeft. Zonder het gas aan te raken of veel gas te geven, geef je de motor een goede kick om hem op te starten. Laat de choke 30 seconden na het starten aanstaan. Gedurende deze tijd mag je de gashendel NIET aanraken, laat de motor vanzelf opwarmen. Afhankelijk van de temperatuur moet u uw crossmotor 1-3 minuten stationair laten draaien. Geef na deze tijd een beetje gas, als de motor nog niet goed aanpakt is deze nog niet warm. Na enkele minuutjes warmdraaien mag je het circuit op met uw machine. Rij een rondje met het gashendel half open en zoek zeker nog niet het hoogste toerental op. Na een ronde is u machine goed opgewarmd en kan je eindelijk loos gaan.

Hoe moet het met een viertakt?

Viertakten hebben niet zoveel opwarmtijd nodig als een tweetakt. Dit komt omdat viertaktmotoren werken op een hogere bedrijfstemperatuur. De werkwijze is dezelfde als bij een tweetakt, alleen is nu de opwarmtijd een stuk korter. Zodra je motor soepel loopt en stationair draait, kun je de choke lossen. Nu hoef je hem maar ongeveer 30 seconden tot een minuut stationair te laten draaien. Uw machine heeft dan al een veel hogere temperatuur bereikt dan bij een tweetakt. Je kan nu het circuit op. Als je zekerheid wil inbouwen kun je er nog een minuutje halfgas rondrijden maar daarna mag je je viertakt gewoon laten gaan.