Published On: 09/03/2020

Heinz “Kini” Kinigadner heeft zelfs 20 jaar na zijn carrière nog niets van zijn populariteit verloren. De liefde voor de motorsport kwam van zijn vader. Hans, de oudste van de broers, maakte in het zijspan van zijn vader kennis met de motorsport tijdens ijsraces. In het begin van de jaren ’70 werden de Kini’s goede motorcrossers. Hansi begon met een KTM-Penton 125 ccm, Heinz en Klaus volgden snel.

Al snel bleek dat Heinz, de opgeleide bakker en banketbakker, de meest getalenteerde van de drie was. In 1981, op 21-jarige leeftijd, stond Heinz al vooraan op een fabrieksmachine van Puch in het 250cc wereldkampioenschap. In datzelfde jaar nam hij deel aan het Oostenrijkse Trophy National Team in de International Six Days Enduro (ISDE) op Elba en won hij een stage in de 250 cc-klasse en eindigde als 6e in het algemeen klassement.

De volgende winter trouwde Heinz Kinigadner met zijn vrouw Waltraut. In 1982 tekende “Kini” voor Yamaha en won de eerste GP van het jaar in Maggiora. Hij eindigde het seizoen als elfde in de eindstand. Kini stapte vervolgens over naar KTM in 1983 en werd in 1984 en 1985 de eerste Oostenrijker die het wereldkampioenschap motorcross won.

De getalenteerde crosser was geen harde werker tijdens trainingsmomenten. Dat maakte dat hij in de veeleisende 500 cc-klasse niet helemaal in de buurt kwam van krachtige rijders zoals David Thorpe. Voorspoed werd afgewisseld door tegenspoed. In 1982 kwamen moeder Christl en zijn grootmoeder om het leven bij een auto-ongeluk veroorzaakt door “Papa” Johann onderweg naar een Duitse GP. Als gevolg daarvan maakte de familie moeilijke tijden door en ging het bakkerijbedrijf van zijn ouders door een dal.

In oktober 1984 kwam Hansi Kinigadner bij een motorcrosswedstrijd in Höhnhart ongelukkig ten val. Hij liep een ernstig ruggenmergletsel op en zit sindsdien in een rolstoel. Klaus heeft bij een val een ernstig oogletsel opgelopen en heeft nu nog maar 3 procent zicht in één oog.

In 1989 eindigde het motorcross-tijdperk van de Kini’s voorgoed. Terwijl Klaus, ondanks het feit dat hij visueel gehandicapt was, vanaf 1993 deelnam aan de opkomende Supermoto-serie, wijdde Heinz zich vanaf dat moment aan enduro en vervolgens aan de rallysport. Na talrijke rallysuccessen was de Dakar Rally van 2000 het laatste sportieve optreden van Heinz Kinigadner. Hij deed zeven keer mee, maar bereikte nooit de finish. Na zijn motorcrosscarrière kreeg Heinz teelbalkanker, maar dankzij twee chemotherapieën werd hij genezen verklaard en begon zijn rallycarrière.

KTM-CEO Pierer is Kini eeuwig dankbaar omdat hij in november 1993 door hem werd overgehaald om een team naar de Dakar Rally te sturen. In 1994 debuteerde KTM, in 2001 volgde de eerste algemene overwinning. Heinz Kinigadner vervulde de rol van sportmanager in de eerste jaren van het Pierer-tijdperk bij KTM. Toen Pierer na het faillissement KTM opnieuw opstartte, werden er ongeveer 5000 motorfietsen per jaar geproduceerd met 150 werknemers. In het boekjaar 2019 werden 281.999 motorfietsen verkocht: de groep stelt nu 5000 mensen tewerk.

De merken Husqvarna en GasGas werden aangekocht, evenals WP Suspension, waar 500 medewerkers aan de slag zijn. Kinigadner speelt nu een adviserende rol bij KTM, steeds weer treedt hij ook op als “talentscout”. Via zijn directe lijn naar Red Bull baas Dietrich Mateschitz, vormt hij ook een connectie met het energiedrankbedrijf.

Pit Beirer, Motorsport Director bij KTM, vormt een harmonieus duo met Kinigadner. Pit Beirer heeft in 2003 na zijn zware motorcrossongeval in Bulgarije ook ervaren hoe gewetensvol Heinz Kinigadner de huidige KTM-racebaas na zijn verlamming heeft opgevangen. “Heinz is echt een goede vent. Hij steunde me al als rijder, hielp me vervolgens door mijn ongeval en ondersteunde en beschermde mijn hele carrière bij KTM. Heinz is er één voor wie een woord een woord is.

Pit Beirer en Heinz Kinigadner

Toen Heinz’ zoon Hannes in 2003 op 20-jarige leeftijd een ernstig ongeluk kreeg bij een motorcross liefdadigheidswedstrijd in Ohlsdorf bij Gmunden en daarbij ook nog eens verlamd raakte, beëindigde Klaus in 2004 ook zijn sportcarrière. Na het ongeluk van Hannes richtte Heinz samen met zijn vriend Dietrich Mateschitz en baas van Red Bull, de stichting “Wings For Life” op met als doel het genezen van een dwarslaesie.

Het zou te ver gaan om alle verdiensten van Heinz Kinigadner op te sommen. Zo heeft hij onder andere Matthias Walkner overgehaald om na zijn MX3-titel over te stappen naar de rally-competitie. Zelfs 20 jaar na het einde van zijn actieve carrière heeft Kini nog niets van zijn populariteit verloren. Kini heeft in 2002 samen met zoon Hannes en dochter Isabell KINI Sportmanagement GmbH opgericht. Ze produceren de KINI off-road kledinglijn die online kan aangekocht worden.

Palmares

1979   Oostenrijks kampioen 125cc en 250cc
1980   Oostenrijks kampioen 125cc en 500cc
1982   9de in het WK 250cc Yamaha
1983   11de in het WK 250cc op KTM
1984   Wereldkampioen 250cc KTM
1985   Wereldkampioen 250cc KTM
1986   13de WK 500cc KTM
1987   7de WK 500cc KTM
1994   Winnaar Pharao Rally
1995   Winnaar Rally Parijs-Moskou-Peking
1995   Winnaar Dubai rally
1996   Winnaar Atlas rally
1996   Winnaar Dubai Rally
1998   Winnaar Dubai rally
2003   Oprichting Wings For Life