Published On: 14/10/2020

Motorcrossers hebben een bloedsnelle machine nodig om te kunnen winnen. Kampioen wordt je niet op een aftandse machine maar op een gelikte en tot de limiet geprepareerd kanon. Maar wist je dat er nog heel wat extra pk’s te vinden zijn tussen je oren? Leest u even onze tips en win de volgende keer twee reeksen met de vingers in de neus!

Het gashendel. Veel rijders denken dat ze het gashendel volledig opendraaien. Ze denken dat ze snel gaan maar in werkelijkheid is dat niet zo. Uw gashendel heeft namelijk een aanslag, de stand waarbij de gasschuif niet meer hoger kan in de carburator. En er is de psychologische aanslag. Dat is de maximale uitslag van het gashendel in uw hoofd. Ervaringsdeskundigen zeggen dat 75 procent van de rijders hun gashendel zo vasthouden dat ze deze niet tot de nok opendraaien. Doe de test! De volgende keer dat u een lang recht stuk nadert en het hendel opendraait, controleer dan even of deze wel echt open staat. Tip: neem het gashendel niet te krampachtig vast zodat je altijd een maximale uitslag hebt wanneer je accelereert. Al eens nagedacht over hoeveel pk je zo wint zonder een peperdure uitlaat te monteren? Uw gashendel moet dus open tot de nok!

De flow. Verdeel je lokaal circuit niet in veertien bochten en vijf sprongen. Een baan bestaat niet uit negentien verschillende hindernissen maar is de flow van één doorlopend circuit. Probeer twee of drie rechte stukken aan elkaar te rijgen en verander deze in één doordacht manoeuvre. Breidt deze sector stelselmatig uit tot het hele circuit in één geïntegreerde racelijn. Plan vooruit. Fixeer je niet op een sprong of bocht. Het is ook “de” manier om snel een circuit uit het hoofd te leren.

Talk the talk. Het zou je verbazen hoeveel toprijders tijdens een wedstrijd tegen zichzelf praten. Het is een effectief race-instrument. Probeer het eens. Praat hardop! Zeg tegen jezelf dat je het gas wijd open moet draaien, schreeuw om meer remmen, eis een strakkere binnenlijn en maak je geen zorgen over wat je zegt want niemand kan je horen. Denken aan hoe het moet is leuk, maar het overbrengen van die ideeën naar het bewuste niveau van de geest is beter. Naar je concurrenten roepen is een teken van zwakte, tegen jezelf praten is een krachtig instrument. Heb je dit kunstje onder de knie dan heb je weer 3 pk gewonnen.

Blijven geven. Elke rijder geeft zich 100% tot aan de eerste bocht. Daarna geeft hij ongeveer 95 procent en tijdens de tweede ronde is de inzet gezakt naar 90%. Hoe snel je zou kunnen gaan als je dacht dat elke bocht de eerste was? Trap niet in de val om geleidelijk aan langzamer te rijden. Geef elke bocht de eerste-bocht behandeling. Maak van elke aanloop naar een bocht een holeshot!

Tien seconden. Een wedstrijd die 15 minuten duurt kan om zeep geholpen worden door dat ene moment dat je met het mes tussen de tanden in strijd zal gaan met een concurrent. Je hele race kan neerkomen op de tien seconden waarin hij je probeert te passeren. Als je hem in die tien seconden verslaat, zal hij misschien nooit meer een tweede poging doen. Wees slim en bundel al je krachten in die tien kritieke seconden. Als je de aanval van je tegenstander teniet doet, zullen de resterende 14 minuten en vijftig seconden niet zo zwaar lijken. Ga ervoor als het om de knikkers gaat.

De derde vitesse. Je motor is op zijn best in de derde versnelling. Denk daar maar eens over na! De beste versnelling op een crossmotor is de derde versnelling, niet de tweede of de vierde. Probeer je motor zo te tunen met het voorste en achterste tandwiel dat je het grootste deel van de tijd in de derde versnelling kan rijden. Schakel niet terug, tenzij het niet anders kan. In een trage bocht gebruik je de koppeling om de motor in de hoogst mogelijke snelheid uit de bochten te lanceren. Probeer snelheid te creëren en niet alleen lawaai!

 

Walk the walk. Voor de wedstrijd het circuit te voet afwandelen is bij jonge piloten uit de mode geraakt. Het kan echter het verschil maken tussen winnen en verliezen. Het is prima om de baan af te lopen voor de training, maar het is nog belangrijker om de andere reeksen te bekijken die aan de jouwe voorafgaan. Ga er nooit van uit dat de lijn die iedereen gebruikt de beste is. De beste lijn kan elders liggen en een stuk sneller zijn. Wees creatief tijdens de training en probeer enkele lijnen uit.

Duw op de voetsteun. Verhoog je snelheid door in een bocht op de buitenste voetsteun te duwen. Daar waar anderen het gashendel dicht draaien kan jij harder door de bocht door uw gewicht te centraliseren op de buitenste voetsteun. Zo geeft je lichaam tegendruk aan de buitenkant van de crossmotor. De beste manier om de buitenste voetsteun te belasten is door je knie tegen de tank te plaatsen en hard te drukken.

Foto’s: Tim Van Echelpoel en Rob Kinsey