Published On: 22/05/2025

Honda heeft wereldwijd een cumulatieve productie van 500 miljoen motorfietsen bereikt en dat is een wereldprimeur.  De mijlpaal werd bereikt, 76 jaar nadat het bedrijf in 1949 startte met de massaproductie van de Dream D-Type.

Sinds de oprichting in 1948 ontwikkelt en levert Honda producten en diensten die inspelen op de behoeften van klanten over de hele wereld, vanuit de overtuiging dat technologie bedoeld is om het leven van mensen gemakkelijker te maken.

De massaproductie van motorfietsen buiten Japan begon in 1963 in België, Honda’s eerste buitenlandse productiefaciliteit. Sindsdien werd de productiecapaciteit wereldwijd stelselmatig uitgebreid, in lijn met het principe: “produceren waar de vraag is”. Dit leidde tot het bereiken van de mijlpaal van 100 miljoen geproduceerde eenheden in 1997, 200 miljoen in 2008 en 300 miljoen in 2014. In 2018 overschreed Honda voor het eerst de grens van 20 miljoen geproduceerde motorfietsen op jaarbasis. In 2019 volgde de 400 miljoenste eenheid.

Ondanks een tijdelijke terugval in 2020 als gevolg van COVID-19, herstelde de wereldwijde vraag zich snel tot het niveau van voor de pandemie.

Naast modellen met verbrandingsmotor beschouwt Honda het jaar 2024 als het “eerste jaar van wereldwijde expansie” voor elektrische tweewielers. Het merk introduceerde hiervoor verschillende nieuwe modellen en bouwde aan een steeds diverser productaanbod.

Vandaag biedt Honda een breed gamma aan modellen, van dagelijkse woon-werkverkeeroplossingen tot motorfietsen met grotere cilinderinhoud voor vrijetijdsgebruik, evenals elektrische modellen. De jaarlijkse productiecapaciteit bedraagt meer dan 20 miljoen eenheden, verspreid over 23 landen en 37 productievestigingen. Wereldwijd levert Honda zijn producten en diensten via een netwerk van meer dan 30.000 dealers.

Honda blijft zich inzetten om zijn motorfietsactiviteiten verder te versterken, met aantrekkelijke producten en diensten die bijdragen aan de “vreugde en vrijheid van mobiliteit” voor een breder publiek. Daarbij streeft het merk naar een efficiënte bedrijfsstructuur en koolstofneutraliteit, onder meer via elektrificatie.

Verklaring van Toshihiro Mibe

Toshihiro Mibe, President, CEO en vertegenwoordigd bestuurder van Honda Motor Co., Ltd.: “Voor Honda is de motorfietstak ons ‘oprichtersbedrijf’ en blijft het een kernactiviteit van het bedrijf. Door het vertrouwen van onze klanten in onze producten en diensten hebben we een cumulatieve productie van 500 miljoen eenheden bereikt. Ik wil al onze klanten en stakeholders bedanken — van ontwikkeling en productie tot verkoop en service — die dit mogelijk hebben gemaakt. Honda blijft zich inzetten om wereldwijd de vreugde van mobiliteit te vergroten.”

De 500 miljoenste Honda is geen Africa Twin, Fireblade of CRF maar een scooter met de naam Activa.

De 500 miljoenste motorfiets werd geproduceerd in India: een Activa, die van de productielijn rolde in fabriek 4 van Honda Motorcycle and Scooter India Private Limited (HMSI), in Vithalapur, Gujarat.

Belangrijke mijlpalen

  • 1948: Oprichting van Honda Motor Co., Ltd.

  • 1949: Introductie van de Dream D-Type, Honda’s eerste volwaardige motorfiets

  • 1958: Lancering van de Super Cub C100

  • 1959: Honda wordt ’s werelds grootste motorfietsfabrikant

  • 1963: Start motorfietsproductie in België

  • 1967: Productie start in Thailand

  • 1968: Cumulatieve wereldwijde productie bereikt 10 miljoen eenheden

  • 1969: CB750 gelanceerd

  • 1971: Productie start in Indonesië en Italië

  • 1975: Introductie van de GL1000 Gold Wing

  • 1976: Productie start in Brazilië

  • 1979: Productie start in de VS

  • 1980: Start productie in Nigeria

  • 1984: 50 miljoen eenheden geproduceerd wereldwijd

  • 1986: XRV650 Africa Twin gelanceerd

  • 1992: Start productie in China; lancering van de CBR900RR FireBlade

  • 1997: Start productie in Vietnam; 100 miljoen geproduceerde eenheden

  • 2001: Productiestart in India; Hornet 600 eerste grote model buiten Japan geproduceerd

  • 2004: Jaarproductie overschrijdt 10 miljoen eenheden

  • 2005: Wereldprimeur: eerste airbag op productie-motorfiets (GL1800 Gold Wing)

  • 2008: Cumulatieve productie bereikt 200 miljoen

  • 2009: VFR1200F met werelds eerste dubbele koppeling gelanceerd

  • 2013: Start productie in Bangladesh

  • 2014: 300 miljoen eenheden geproduceerd wereldwijd

  • 2014: Super Cub wordt meest geproduceerde motorfiets ooit (87 miljoen eenheden in 160 landen)

  • 2018: Jaarproductie overschrijdt 20 miljoen eenheden

  • 2019: 400 miljoen eenheden cumulatief geproduceerd

  • 2022: Start elektrificatie in Europa met EM1e: en Honda’s Mobile Power Pack e: technologie

  • 2022: Fireblade viert 25ste verjaardag

  • 2023: Introductie van Honda E-Clutch technologie

  • 2024: Conceptintroductie eerste full-size elektrische FUN-motor en nieuwe V3-motor met elektrische compressor

  • 2025: 500 miljoen geproduceerde motorfietsen wereldwijd

  • 2025: 50ste verjaardag van de Gold Wing

Oprichting van Honda’s wereldwijde motorfietsproductielocaties

  • 1963: België

  • 1967: Thailand

  • 1971: Indonesië

  • 1976: Brazilië, Italië

  • 1979: Noord-Amerika

  • 1980: Nigeria

  • 1986: Spanje

  • 1992: China

  • 1997: Vietnam

  • 2001: India

  • 2007: Peru

  • 2013: Bangladesh, Kenia

Tekst en Foto’s: Honda Belgium