X
    Categories: nieuws

40e verjaardag van de ADAC Supercross Stuttgart: motorcrossgeschiedenis in de Schleyer-Halle

De ADAC Supercross Stuttgart viert zijn 40e editie. Vroeger raceten de rijders op een houten baan, nu profiteren ze van de perfecte Filderbodem. Er is veel veranderd sinds de première in 1983, maar één ding is hetzelfde gebleven: spannende races, een kokende sfeer en veel actie.

Jubileum voor alle motorsportfans: de ADAC Supercross Stuttgart vindt voor de 40e keer plaats. Op 8 en 9 november 2024 wordt de Hanns-Martin-Schleyer-Halle opnieuw omgetoverd tot een motorcrossarena. Toprijders uit Europa en Noord-Amerika zullen op beide wedstrijddagen in verschillende klassen strijden om de overwinning. Zoals altijd is er parallel een showprogramma van topklasse gepland, met als hoogtepunt de waaghalzige freestylers die door de hal dwarrelen.

De première van de ADAC Supercross Stuttgart vond plaats op 18 en 19 november 1983 als de “1e Internationale ADAC Indoor Motocross”, slechts twee weken na de start van de nieuwe serie in de Westfalenhalle van Dortmund (29/30 oktober 1983). Het was de eerste keer dat er in Duitsland een indoor motorcross werd gehouden. De nieuwe serie was gemodelleerd naar een evenement in Zürich, dat een delegatie van ADAC Württemberg al in 1980 had bezocht.

Baanbrekend werk in Duitsland

Sinds de begindagen van de ADAC Supercross Stuttgart is Michael Saur een constante supporter van het evenement. De huidige voorzitter van ADAC Württemberg was al in 1983 in de hal om het circuit te realiseren met kettingzaag en co. “We maakten naar eer en geweten een lay-out en stuurden vervolgens een coureur op pad. Tot slot: finetunen, klaar.”

Wat zo eenvoudig klinkt, was pionierswerk, want er was een gebrek aan supercross-expertise in Duitsland. Saur, die later zelf als wedstrijdleider optrad, herinnert zich de enorme pioniersgeest: “Het huidige succes van de ADAC Supercross Stuttgart is gebaseerd op de moed en vastberadenheid om een nieuw, tot dan toe uniek evenementformat naar Stuttgart te halen.” De moed heeft geloond, want vandaag de dag is het evenement een van de belangrijkste in zijn soort. Ondanks de jaarlijkse veranderingen is één ding hetzelfde gebleven: de geweldige sfeer en de enthousiaste toeschouwers die elk jaar weer voor een unieke sfeer zorgen.

Beginnen op planken

Helmut Bauer was een man van het eerste uur. In 1985 greep de man uit Neder-Beieren net naast de eindoverwinning. “Ik lag aan de leiding tot de laatste bocht, maar werd toen slechts tweede.” Zijn herinneringen klinken avontuurlijk. “Voor ons renners heette het plankcross als we de hal in gingen.” In die tijd werd er geen aarde de Schleyerhal in gereden; in plaats daarvan werd er een parcours aangelegd van hout en werden er spoorbielzen gebruikt als versteviging. “Iedereen die viel had brandwonden omdat het oppervlak zo heet was.” De nu zeer gewaardeerde Filderbodem wordt pas sinds 1992 gebruikt. De voormalige wielerbaan werd ook geïntegreerd in de baan. “Er was een steile wand die echt spannend was. Er was zo’n middelpuntvliedende kracht. Het duwde je echt naar binnen,” herinnert Bauer zich.

Organisator Michael Saur.

Indoor crosskoning in Stuttgart

Harald Ott is nog steeds enthousiast over de “speciale sfeer in de hal”. In de jaren 80 werd de man uit Württemberg beschouwd als de koning van de indoorcross. Als hij meedeed, ging hij bijna altijd naar huis met de winnaarstrofee. In Stuttgart kon hij vooral op het korte fietsparcours zijn sterke punten uitspelen. “Ik remde altijd later dan de anderen en haalde de bocht net.” Hij voelt nog steeds de adrenaline pompen als hij aan de snelheid denkt, “een slingerend achterwiel, die drift, dat paste bij mij”. De kortere afstanden in de hal vergeleken met de races in de open lucht pasten bij hem. De nabijheid van het publiek inspireerde hem.

Foto’s: ADAC Württemberg e.V.

admin: