Wij zetten de traditie om oud grand-prix piloten voor onze microfoon te halen verder. We begonnen ergens in 2015 met Akira Watanabe maar intussen passeerden al heel wat toppers de revue. We stellen telkens exact dezelfde twaalf vragen over het verleden, het heden en de toekomst van onze geliefde sport. We stellen ze deze keer aan een kleurrijke noorderbuur die alle watertjes in motorcrossland heeft doorzwommen.
De Nederlandse hardrijder kon flink uit de voeten in het zand en dat is zelfs een understatement. Hij was de Reuver himself die Antonio Cairoli leerde hard gaan in het zand. In 2003 leek “Calimero” voor de titel te gaan na een goede start van het seizoen in de MX2 klasse. Hij won de derde GP in het Duitse Teutschenthal en bleef ook nadien hoog scoren in het WK. Een val in Oss tijdens een ONK-wedstrijd deed hem de das om waardoor hij met een heupblessure zijn seizoen niet kan afmaken.
Marc de Reuver kwam in 1999 terecht in de GP’s en werd in 2001 voor het eerst Nederlands kampioen. De motorcrosser zou regelmatig af te rekenen krijgen met blessures tijdens zijn loopbaan maar kon telkens snel herstellen. Ook in 2008 was hij beresterk en won de GP’s in Mantova (Italië) en Lierop (Nederland). Als hij niet was gevallen tijdens de tweede reeks van de GP van Lommel won hij ook die wedstrijd. Hij reed zowat zijn ganse carrière met het nummer 14 dat is gerelateerd aan het nummer van voetballegende Johan Cruijff. Tegenwoordig is hij sportief manager van het F&H Racing Team met Adam Sterry, Henry Jacobi en Roan van de Moosdijk. Hij neemt alvast geen blad voor de mond en zijn antwoorden zijn kort en krachtig. Hier zijn de beruchte twaalf vragen aan Marc de Reuver.
1) Wie was in uw carrière de sterkste tegenstander en waarom? MdR: Kevin Strijbos! Hij pakte me vaak in de laatste ronde. Dat was al zo in de jeugdreeksen maar nadien ook in het EK en het WK.
2) Welk was uw favoriete omloop? MdR: In Lierop reed ik wel altijd goed maar dat was niet mijn favoriete omloop. Dat was Hawkstone Park in Engeland.
3) Welke motor had op u de grootste indruk en waarom? MdR: De fabrieks Honda CRF450 van 2008. In de MX2 klasse was dat de KTM.
4) Welke beslissing was niet de allerbeste in uw carrière als motorcrosser? MdR: Om alleen te gaan wonen op jonge leeftijd! Dat was veruit de stomste beslissing van mijn leven.
5) Tweetakt of viertakt? MdR: Viertakt! Ik heb geen heimwee naar de tweetakt.
6) Hebben elektrische crossmachines de toekomst? MdR: Ja, helaas wel maar ik vind het helemaal niks. Een elektrische F1-wagen …… is dat wat? Het geluid van de MotoGP is nog super. Het geluid in de cross hoort er gewoon bij.
7) Welke gebeurtenis in uw loopbaan is u het meest bij gebleven? MdR: Het verliezen van de wereldtitel in 2003! Ik viel mijn heup uit de kom tijdens een ONK in Oss. Waarom zeg ik “verliezen”? Omdat ik zeker weet dat ik hem zou gewonnen hebben. Ik was in 2003 veruit de sterkste.
8) MXGP of Supercross? En waarom? MdR: MXGP.
9) Welke overwinning was de strafste uit uw carrière? MdR: Het klinkt raar maar dat was in Bulgarije in 2006. Ik zat in de Last Chance en moest als 24ste naar het starthek en dat is een erg slechte plaats in Sevlievo. Toen waren er nog die tijdtrainingen ipv nu de kwalificatieheats. Ik werd zesde in de eerste reeks en won de tweede. Dat was voor mij indrukwekkender dan winnen in Lierop omdat ik uit een kansloze positie kon winnen. Als ik een goed weekend had pakte niemand mij. Ik had dan veel zelfvertrouwen. (n.v.d.r.: De Reuver won de GP van Bulgarije dankzij een betere tweede reeks voor David Philippaerts en Christophe Pourcel. Antonio Cairoli won de eerste reeks maar viel uit in de tweede.)
10) In dichtbevolkte landen zoals België is het dramatisch gesteld met het aanbod van trainingsomlopen. Is dit volgens jou een onomkeerbaar proces of zijn er nog oplossingen mogelijk? MdR: Er wordt zoveel beloofd maar er gebeurd niks. En het wordt alleen maar erger. Er gebeuren nu ook meer ongevallen omdat de circuits overvol zitten. In Nederland is dat veel meer gespreid natuurlijk maar in België is het niet te doen. Op zondag kan je gaan trainen in Lille en dat ligt daar perfect en is een makkelijke baan. En natuurlijk komen daar veel hobbyrijders op af. Die hebben gelijk maar dat brengt wel gevaren met zich mee.
11) Geprepareerde kunstmatige of oldschool natuurlijke omlopen? MdR: Oldschool! Dat hoef je mij niet te vragen. Oldschool natuurlijk. Ik zou graag nog eens rijden in Namur op de Citadel. Als je die video’s van vroeger ziet in Namur ….. gewoon geweldig. Met de motoren van nu zou het daar wel gevaarlijk zijn.
12) Welke gouden raad geef jij aan jong opkomend motorcrosstalent? MdR: Nooit opgeven! Nooit!
Foto intro: FVDE Photography