De Franse hardrijder verscheen voor het eerst in het wereldkampioenschap 125cc van 1994. Een jaar later wist hij voor Kawasaki derde te worden in de eindstand van het WK 125cc en won enkele GP’s. In 1996 werd Tortelli wereldkampioen in de lichtste klasse en stapte meteen over naar de kwartliters in 1997. Tortelli raakte dat jaar meerdere keren geblesseerd door zijn agressieve rijstijl die ook gekenmerkt werd door een fenomenaal hoge bochtensnelheid. Hij kon in zijn eerste WK 250cc toch nog vierde eindigen. Het duel met Stefan Everts in 1998 staat in het collectieve geheugen van de Belgen gegrift. Tortelli was het ganse seizoen de voornaamste belager van Everts maar onze landgenoot wist toch nog met enkele punten voorsprong de laatste wedstrijd in Griekenland aan te vangen. Een totaal ontredderde Everts moest na valpartijen de duimen leggen voor de Fransman en zag zo een hard bevochten wereldtitel in rook opgaan. Tortelli werd die dag wereldkampioen 250cc in het Griekse Megalopolis (zie video beneden). De jaren erna zou Sébastien Tortelli met wisselend succes (en steeds weerkerende blessures) in de Verenigde Staten deelnemen aan de Supercross- en Outdoorcompetitie. In 2006 besloot hij om terug te keren naar het WK MX1 om oude rivaal Everts te verslaan maar dat liep door valpartijen slecht af. Eind 2006 hing Tortelli de helm definitief aan de haak en richtte een motorcross-school op in de USA. Hier zijn de tien vragen aan Sébastien Tortelli.
1) Wie was in uw carrière de sterkste tegenstander en waarom? ST: Ricky Carmichael was mijn sterkste tegenstander omdat hij een Amerikaan was en ik hem moest bestrijden op voor hem bekend terrein. Hij werd groot op al die circuits en bouwde zo een pak ervaring op. Aan diezelfde ervaring ontbrak het me toen ik naar de USA kwam. Carmichael had ook een betere entourage dan ik.
2) Welk was uw favoriete omloop? ST: RedBud (Buchanan, Michigan) and Glen Helen (San Bernardino, Californië).
3) Welke motor had op u de grootste indruk en waarom? ST: De Kawasaki die ik ter beschikking had tijdens mijn wedstrijden in het wereldkampioenschap.
4) Welke beslissing was niet de allerbeste in uw carrière als motorcrosser? ST: Sommige beslissingen in mijn loopbaan waren niet van de beste maar die waren meestal niet door mezelf genomen!
5) Tweetakt of viertakt? ST: Tweetakt!
6) Hebben elektrische crossmachines de toekomst? ST: Niet noodzakelijk.
7) Welke gebeurtenis in uw loopbaan is u het meest bij gebleven? ST: Mijn wedstrijden voor het wereldkampioenschap 250cc.
8) MXGP of Supercross? En waarom? ST: Ik ben opgegroeid in de MXGP en daar is ook mijn hart.
9) Welke overwinning was de strafste uit uw carrière? ST: Glen Helen National in 1999.
10) Wat moet er volgens u veranderen om de populariteit van de motorcross weer aan te scherpen? ST: Ik denk dat motorcross erg populair is aan beide zijden van de Atlantische Oceaan.