X

10 Vragen aan Marc Velkeneers

Ons archief bevat heel wat interviews uit het verleden en af en toe diepen we er eentje op om uw geheugen wat aan te scherpen. In dat archief zitten grote namen zoals Harry Everts, Dave Thorpe, Torsten Hallman, Stefan Everts, Bob Moore en Sébastien Tortelli. We stellen tien vragen over het verleden, het heden en de toekomst van de motorcross. Tien vragen over hun teleurstellingen en hun hoogtepunten. Deze keer stellen we ze aan onze landgenoot Marc Velkeneers.

Marc Velkeneers werd geboren in de fruitstreek in de omgeving van St-Truiden. Hij was een bloedsnelle kerel die al snel een fabrieksfiets (Yamaha YZ125) onder de kont kreeg geschoven. Velkeneers was jarenlang een wereldtopper in de 125cc klasse. Hij kon weliswaar nooit wereldkampioen worden en werd gekenmerkt door zijn uitzonderlijk mooie rijstijl. Het was niemand minder dan Eric Geboers die ooit vermelde jaloers te zijn op de rijstijl van Velkeneers. Met 10 GP-overwinningen en een nationale titel dwong hij bij iedereen respect af. Vanaf 1984 stapte hij over op de kwartliters en  zijn laatste jaren reed hij op een Kawasaki KX500 en een Honda 500cc (1991). Hier zijn de 10 vragen aan Marc Velkeneers.

Marc Velkeneers

1) Wie was in uw carrière de sterkste tegenstander en waarom? Marc VelkeneersEric Geboers, Heinz Kinigadner en Jacky Vimond. Ieder had zijn kwaliteiten en sterke punten op elk circuit.

2) Welk was uw favoriete omloop? MVHet Stadsbroek in Borgloon. Het meest panoramische en technische circuit van België plus dit was ook een thuiswedstrijd voor mij.

3) Welke motor had op u de grootste indruk en waarom? MVDe Gilera 250cc. Het karakter van de motor en het kader waren volledig op maat gemaakt zoals ik dit wenste.

4) Welke beslissing was niet de allerbeste in uw carrière als motorcrosser? MVDat ik moest overschakelen naar Maico op het moment dat Gilera besliste te stoppen in de motorcross.

5) Tweetakt of viertakt? MVTweetakt zondermeer!

Marc Velkeneers

6) Hebben elektrische crossmachines de toekomst? MVDit kan toekomst hebben maar dan niet in de wedstrijdvorm zoals deze nu gereden word. Dit zie ik sneller als een eigen sporttak evolueren.

7) Welke gebeurtenis in uw loopbaan is u het meest bij gebleven? MVMijn 10 GP overwinningen en Belgisch Kampioen worden.

8) MXGP of Supercross? En waarom? MVMXGP omdat hierin de Europese piloten het meest op getraind zijn en op Supercross niet.

9) Welke overwinning was de strafste uit uw carrière? MVToen ik als 17-jarige de Trophée 875 gewonnen heb tegen Roger De Coster, André Malherbe en Georges Jobé. (n.v.d.r. De Trophée 875 (125+250+500=875) was een jaarlijks weerkerende wedstrijd in Orp-Le-Grand waarbij elke piloot drie reeksen moest rijden, eentje op een 125, eentje op een 250 en eentje op een 500cc motor.)

10) Wat moet er volgens u veranderen om de populariteit van de motorcross weer aan te scherpen? MVInkomgelden verminderen en het aantrekkelijker maken voor de toeschouwers.

admin: