X
    Categories: nieuws

10 vragen aan Jaak Van Velthoven.

De komende maanden zal deze site op regelmatige basis tien dezelfde vragen stellen aan ex-GP rijders.  Tien vragen over het verleden, het heden en de toekomst van de motorcross.  Tien vragen over hun teleurstellingen en hun hoogtepunten.  De namen die de revue zullen passeren zijn niet van de minste. Vorige keer waren de 10 vragen gezonden aan het adres van drievoudig wereldkampioen Dave Thorpe en deze week zenden we ze richting Jaak Van Velthoven.

Jaak Van Velthoven op de Keiheuvel in Balen.

De boomlange crosser uit het Belgische Lommel is geen onbekende in de motorcrosswereld. Ondanks dat hij nooit wereldkampioen werd is zijn belang in de motorcross niet te onderschatten. Van Velthoven moest in zijn top-periode strijden tegen kleppers zoals Roger De Coster, Heikki Mikkola en vele anderen en wist dat met bravoure te volbrengen. De spektakelman reed respectievelijk voor de fabrieksteams van Husqvarna, Yamaha en KTM. Bij Yamaha lag hij samen met Torsten Hallman aan de basis van de ontwikkeling van de crossmachine en deed hij ook mee aan de verdere ontwikkeling van de monoshockvering waarmee de Zweed Hakan Andersson voor het eerst wereldkampioen werd in 1973 (Yamaha kocht het concept van de monoshock uitgevonden door de Belg Lucien Tilkens). Jaak won vijf GP’s en werd tweemaal kampioen van België. Hij was ook vier keer lid van een winnend team voor de Motorcross der Naties (’72, ’73, ’76 en 1977). Hier zijn de tien bekende vragen aan Jaak Van Velthoven.
1) Wie was in uw carrière de sterkste tegenstander en waarom? JVV: Roger De  Coster, omdat hij veel wedstrijden won en meestal voor mij finishte.
2) Welk was uw favoriete omloop? JVV: Ettelbrück in Luxemburg.
3) Welke motor had op u de grootste indruk en waarom? JVV: De Yamaha-motor van de periode 1973-1974, de was de eerste mono-shock.
4) Welke beslissing was niet de allerbeste in uw carrière als motorcrosser? JVV: In 1975 stopte Yamaha door de oliecrisis met hun racing-team.  Ik ben toen overgestapt naar KTM, maar dit was te vroeg.  De KTM-motoren waren pas uitgebracht en nog niet echt klaar voor wedstrijden.
5) Tweetakt of viertakt?  JVV: Vandaag viertakt.
6) Hebben elektrische crossmachines de toekomst? JVV: Wat betreft het milieu zeker.  Er zal ook minder weerstand zijn om omlopen te legaliseren.  De ontwikkeling van de elektrische motoren zal de groei bepalen.
7) Welke gebeurtenis in uw loopbaan is u het meest bij gebleven? JVV: Mijn ongeval tijdens de motorcross der naties in Huskvarna, Zweden.
8) MXGP of Supercross? En waarom? JVV: MXGP: meer natuurlijke omlopen, minder stadion-stijl.
9) Welke overwinning was de strafste uit uw carrière? JVV: Mijn GP overwinning op Yamaha te Ettelbruck, Luxemburg in 1972.
10) Wat moet er volgens u veranderen om de populariteit van de motorcross weer aan te scherpen? JVV: Meer promotie door de federatie en meer samenwerking tussen de kleinere federaties.
admin: