Onze landgenoot Harry Everts is een icoon in de motorcrosswereld. Zijn naam is bekend over gans de wereld en dat komt allereerst door zijn prestaties maar ook door zijn minzaam contact met motorcrossliefhebbers. Harry werd geboren in 1952 in het Limburgse Maaseik. Al snel zou duidelijk worden dat zijn hart bij de cross lag en zo geschiede. Op een Puch behaalde hij in 1975 zijn eerste wereldtitel. De jaren erna waren minder succesvol (o.a. op Bultaco) maar in 1979 was Harry Everts helemaal terug nadat hij een contract tekende met de Japanse fabrikant Suzuki. Everts werd driemaal op rij wereldkampioen in de 125cc (’79, ’80 en ’81). Ook was hij tweemaal lid van een winnend team voor de Motorcross der Naties in 1976 en 1979.
Harry dook dit jaar plots op tijdens de eerste wedstrijden van het Belgisch kampioenschap Oldtimercross als deelnemer in de klasse pré ’72 (op een CZ). Dat deed hij op een manier zoals we van de viervoudige wereldkampioen gewend zijn, nl met klinkende reeksoverwinningen. Een paar weken geleden werd bij Harry een nieuwe heup geplaatst en zo staat hij binnenkort volledig klaar om zijn zoon Stefan bij te staan in het MXGP World Motocross Team van Suzuki. Hier zijn de tien vragen aan Harry Everts.
1) Wie was in uw carrière de sterkste tegenstander en waarom? HE: Eén van de strafste was de Japanner Akira Watanabe omdat hij in die tijd 40 min plus 2 ronden (ongeveer 45 min.) in je wiel zat en niet op gaf. Maar in het zand was hij wat sneller achter me weg.
2) Welk was uw favoriete omloop? HE: Een favoriete omloop aanduiden is moeilijk want er zijn er meerdere. Mij maakte het niet veel uit, toch zeker niet in de GP’s. Doe mij maar Maggiora in Italië, Wholen en Payerne beide in Zwitserland, en natuurlijk België met de Citadel in Namur, dat was ook top.
3) Welke motor had op u de grootste indruk en waarom? HE: De Suzuki was voor mij was een droom. Op de manier hoe die gebouwd was en ook nog mooi om naar te kijken. De Suzuki was een topmotor.
4) Welke beslissing was niet de allerbeste in uw carrière als motorcrosser? HE: Het moeilijkste voor mij was dat ik eind ’83 een ongeval kreeg tijdens de laatste Grand Prix in het Nederlandse Sint Anthonis. Ik ging ’s avonds tekenen bij Honda maar kon niet gaan vanwege het ongeval, toen ik dan een paar dagen later terugbelde zeiden ze dat het contract naar iemand anders was gegaan. Als klap op de vuurpijl kwam een week later Suzuki met het nieuws dat ze volledig gingen stoppen met de cross, dat kwam er nog bij. Toen ben ik naar Husqvarna gegaan heb dan in dat jaar een zware crash gehad in Leuven op training.
5) Tweetakt of viertakt? HE: Tweetakt is beter, zeker voor privé renners.
6) Hebben elektrische crossmachines de toekomst? HE: Elektrische motoren hebben geen toekomst in de motorcross. Hopelijk komt het nooit .
7) Welke gebeurtenis in uw loopbaan is u het meest bij gebleven? HE: Gebeurtenissen in de goede zin: Mijn eerste GP en eerste wereldtitel winnen. Gebeurtenis in slechte zin: Mijn ongeval in Tielt-Winge.
8) MXGP of Supercross? En waarom? HE: MXGP voor mij.
9) Welke overwinning was de strafste uit uw carrière? HE: Het behalen van mijn wereldtitel in 1980 tijdens de laatste GP in Spanje na een ongeval tijdens het seizoen (polsbreuk) en nog kunnen winnen met één punt verschil.
10) Wat moet er volgens u veranderen om de populariteit van de motorcross weer aan te scherpen? HE: Wijzig (lees: verlaag) het bedrag van de inkomtickets en dat de federaties zelf de GP inrichtten zodat de kosten lager liggen en de toegang tot een GP drastisch goedkoper wordt. Wat betreft de motoren: Terug overstappen naar tweetakt-motoren zou de kosten voor piloten kunnen drukken of het zou moeten zijn dat de viertakten goedkoper verkocht worden maar dat is helaas niet haalbaar door de hoge kostprijs.
In 2004 bracht de Puch en Tomosclub Vlaanderen een bezoekje aan Harry Everts. We hebben toelating gekregen van de club om deze video weer te geven. Hier beneden vind je alvast een voorsmaakje, later wordt de volledige film op de site gezet.
[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=lTQFQfrlfO4[/embedyt]
View Comments (3)
Ook mooie collectie van Harry en zijn WK Bike van Puch,ook hij heeft de mx in België op de wereldkaart gezet met zijn vier WK titels
beste harry u was een super atleet
In 1972 was er een 125cc wedstrijd in Schepdaal (Vlaams-Brabant), de wedstrijd werd gewonnen door Michaell Weiss vóór Othmar Ruby beiden uit Oostenrijk en rijdend voor Puch. Ook de zesde piloot was van de Puchploeg.
1 Weiss Michael Oostenrijk Puch
2 Ruby Otmar Oostenrijk Puch
3 Gouverneur Christian M.U. Pays Noir Chatelet Puch
4 Beaumont daniël A.M.C. Borgworm C.Z.
5 Stouvenakers Dieudonné A.M.C. Borgworm Zundapp
6 Lehner Alfred O.M.K. Puch
7 Hemmingsen Johan
8 Vynckier André A.M.C. Sartois C.Z.
9 Detraux Jacques A.M.C. Marche Yamaha
10 Vandenbrink Wil K.N.M.V. Sachs
11 Rond gerard Nederland Sachs
12 Tijhuis Johan
13 Verbiest Francois A.M.C. West-Brabant Gori
14 Lacroix Christian A.M.C. Borgworm Zundapp
15 Braakhekke Bennie
Van 1971 tot 1973 reden deze Puch piloten regelmatig wedstijden in België met een Puchploeg (Harry Everts maakte ook deel uit van deze groep)
1972_73 OTMAR RUBY PUCH a
Ik zoek naar uitslagen, foto’s en krantenartikels over de wedstrijden met deze Puchpiloten in 1971 en 1972.
Ze reden o.a. ook in Jette (Brussel) en Charleroi en.........?
Vriendelijke Groeten
Jos van Impe
Schepdaal.