Echte fanaten kunnen wellicht nog meer redenen vinden om deze sport te beoefenen maar de belangrijkste zetten we op een rij.
- Motorcross is een complete sport. Vraag het maar aan een sportarts, motorcrossers zijn de meest compleet getrainde sporters van allemaal. Elk spier van in de nek tot in de tenen wordt uitvoerig gebruikt om alle bewegingen op een crossmotor te kunnen uitvoeren. Geen enkele andere sport komt nog maar in de buurt. Nee, ook geen voetballers.
- Oude motoren blijven tot de verbeelding spreken. Zeg nu zelf, wie blijft niet even staan als hij of zij een oldtimer tegenkomt? Je hoeft geen motorfanaat te zijn om al die gerestaureerde hebbedingen mooi te vinden.
- Rijden met oude motoren zorgt voor behoud van het technisch erfgoed. Gerestaureerde motoren bewaren de inventiviteit van de ingenieurs voor altijd. Is het niet even belangrijk om techniek te bewaren uit de beginperiode van de productie van motoren dan van kunst?
- Motorcrossers zorgen voor eenheid. Als eens gezien groot de samenhang in het rennerspark is tussen motorcrossers? Niets is mooier, het is één grote familie. Crossers met technische problemen helpen mekaar, zonder discussie.
- De drempel tussen motorcrossers en toeschouwers is zeer laag. Dat geldt zelfs voor GP-piloten. Toeschouwers kunnen op de man af alles aan een crosser vragen.
- Tijdens de prijsuitreiking in de feesttent is elke crosser present aan de toog. Voor deze sport hoef je geen streng dieet te volgen of geheelonthouder te zijn. En de verhalen na de cross zijn nog straffer dan de cross zelf.
- Oude crossmotoren restaureren is een uitdaging. Een baanmotor uit de jaren zeventig een nieuw leven geven is al niet min maar een crossmotor van dezelfde periode restaureren is straffe kost. Een crossmotor wordt veel zwaarder belast en afgejakkerd en net daardoor is de restauratie een uitdaging samen met het vinden van “verse” wisselstukken.
- Motorcrossers moeten veelzijdig zijn. Vooreerst moet een crosser niet bang zijn van zo een agressieve motor. Hij moet technisch aangelegd zijn om dat oude ding aan de praat te houden. Hij moet de gave hebben om op een diplomatische manier wisselstukken los te peuteren bij de concurrentie. Een crosser moet fysiek tegen een stootje kunnen want motorcross is zwaar.
- Niks zo gezellig als een rennerspark. Mensen die nog nooit naar de cross gingen weten niet wat ze missen. Mannenpraat, vrouwenpraat, straffe verhalen, goed bedoelde plagerijen zoals los getrokken bougiekoppen, koffie, taart, snoepjes en de geur van Castrol R40, barbeque, fotografen opzoek naar die ene magische foto, niemand wil dit missen.
- Mannen op oude motoren zijn womanizers. Vrouwen voelen zich als vanouds aangetrokken tot boys met hun toys. En het is een bepaald type vrouw dat daarvoor in aanmerking komt: de sociale, warmhartige, zorgzame vrouw met oog voor detail en het type dat niet maalt om een spatje modder op de garderobe.
Dit lijstje mag gerust nog wat langer worden dus alle suggesties zijn welkom.