Published On: 11/10/2019

Vintage motorcross is in! En dat is niet alleen bij ons zo maar wereldwijd worden oude crossmotoren van stal gehaald voor een lekker weekendje op dikke noppen. De sport is zo populair dat zelfs bekende piloten van weleer deelnemen om dat zalige gevoel te ervaren. Sommigen gaan gewoon voor het amusement en dan is het resultaat ondergeschikt. Anderen gaan net als vroeger voor de overwinning en doen alles om dit doel te bereiken. Maar hoe pak je dat aan op oudere leeftijd? Wij zochten het voor jullie uit.

  1. Wees matig. Men zegt wel eens dat het lichaam van de mens begint af te takelen na je vijftigste. De wetenschap bevestigd dit en de waarheid is dat het zelfs eerder gebeurd. Echter, na je vijftigste begin je het ook echt te voelen. Gedraag je dan ook ernaar en matig in alles wat je doet. In het rood gaan is uit den boze en dan bedoelen we niet alleen tijdens de wedstrijd. Drink minder alcohol, let nog meer op wat je eet, blijf bewegen ondanks dat je lichaam er anders over denkt en ga regelmatig naar de dokter voor een controle.
  2. Train anders. Ouder worden doet wat met je lichaam. En er zijn altijd wel redenen te vinden om niet te trainen maar die negeer je beter. En je hoeft niet drie keer per week in de fitness te zitten om een zware training af te werken. Je afbeulen met gewichten is voor niks nodig. Bewegen is het belangrijkste, niet het gewicht wat je kan opduwen. Train je nooit? Beweeg dan door te fietsen, te wandelen en te zwemmen.
  3. Verzorg je basissnelheid. Motorcrossers hebben een bepaalde basissnelheid. Dat die van Jeffrey Herlings een fractie hoger ligt dan die van jou heeft niks te maken met trainen en gezond leven. The Bullet heeft gewoon meer talent en heeft dus ook een hogere basissnelheid. Die dien je te onderhouden door regelmatig te rijden. Als je vijf jaar niet meer op een crossmotor zat ga je heel veel wedstrijden nodig hebben om jou basissnelheid van weleer te bereiken. Deze verhoog je niet door limieten op te zoeken maar door je snelheid te onderhouden en daarvoor moet je nu éénmaal veel op de motor zitten. Motorcrossers op leeftijd hebben meer last van verlies van die snelheid. Jonge sporters kunnen dus hun basissnelheid sneller terugvinden dan ouderen.
  4. Spaar je centen. Steek geen geld in je motor om meer power te vinden of om de vering te verbeteren als je nooit traint. Met een 500cc ga je geen meter harder als je fysiek niet in orde bent. Integendeel, de kracht van de motor gaat je nog meer pijn bezorgen door de snel optredende verzuring. Wordt je altijd tweede? Volg dan de bovenstaande punten 1 tot en met 3 voor je geld gaat spenderen aan dure opvoerkits.
  5. Gebruik je verstand. Op jouw gezegende leeftijd moet het verstand de bovenhand halen op onbezonnenheid. Over de limiet gaan is nooit een goed idee. Trouwens, wat valt er nu te verdienen met vintage motorcross? Je wedstrijden win je door je basissnelheid te exploiteren en daar waar het kan een half percentje boven te gaan. Dat kleine beetje over de limiet gaan doe je niet over een ganse reeks maar daar waar het nodig is en daar waar het kan. En nee, tenzij je Cooper Webb of Ken Roczen heet is het verschil maken op het wasbord altijd een slecht idee. Je oude RM500 is daar niet voor gemaakt en dat laat hij erg snel merken door je vakkundig uit het zadel te gooien en in de koorden te katapulteren.
  6. Hou rekening met je broze botten. We hebben het niet over je aftandse Alpinestars maar over je broze beenderen in je lijf. Je botten worden nu éénmaal brozer op oudere leeftijd en daar is weinig aan te doen. De vele breuken die je eerder opliep zijn op zich al nefast want meestal gaan ze gepaard met osteoporose op latere leeftijd. Dit komt door de afname van mineralen waaruit je botten bestaan, met name kalk. De afbraak van botweefsel is op zich een natuurlijk proces. Je maakt normaal gesproken ook evenveel nieuw weefsel aan, waardoor je botten zich eens in de tien jaar helemaal vernieuwen. Tot je dertigste verloopt de toename van botweefsel sneller dan de afname ervan. Daarna blijft je zogenaamde botdichtheid een tijdje stabiel en neemt dan af onder invloed van verschillende factoren. Doe dus geen zotte dingen en praat met je dokter over eventuele inname van medicijnen die botontkalking eventueel kunnen vertragen.
  7. Koester het groepsgevoel. Vintage motorcross gebeurd voor een groot deel in het rennerspark. Die drie kwartiertjes race zijn maar een klein deel van het geheel. De motorcross is een kleine gemeenschap waar iedereen elkaar kent. Verbroederen in het rennerspark is dan ook een belangrijk deel van het totaalpakket. Geniet van je vrienden, de etentjes en de aangeboden drankjes want de sfeer in het rennerspark is het beste moment van het weekend. Blijf geen maanden zeuren over een kapotte zuiger en hou het positief. Positieve mensen trekken elkaar aan.
  8. Heb respect voor de organisatie. Clubs, motorsportbonden en vrijwilligers werken zich uit de naad om jou wedstrijden te regelen maar denk eraan dat ook zij dat doen uit liefde voor de sport. En haal die beker af tijdens de prijsuitreiking, het is een kleine moeite en de organisatoren zijn er erg mee gediend.
  9. Heb respect voor tragere piloten. Net als jij zitten zij even graag op een crossmotor. Van oudere mensen wordt er gezegd dat ze nukkig worden naar mate ze ouder worden. So be it maar vergeet nooit dat iemand die pakweg 19de werd tijdens de reeks wellicht even diep is gegaan dan jij met je reekszege. Denk hier altijd aan voor je een tragere deelnemer uitkaffert in het rennerspark. Jullie komen om jullie te amuseren, niet om te stressen.
  10. Rust roest. Blijf bewegen maar dat hadden we al gezegd. Het is zo belangrijk dat we het nog eens aanhalen. Blijf niet urenlang naar je iPad staren maar ga naar buiten en maai je gras. Start je vintage grasmaaier niet? Heel goed, zo blijf je tijdens het sleutelen lekker in beweging. Goed bezig.

Door: Danny Hermans
Foto: Freakingnews.com